Met deze Twitter-signalen houdt Google rekening

Twitter-signalen

Google en Twitter sloten een tijdje geleden een deal die Google opnieuw toegang geeft tot de data stream van Twitter. Dankzij die deal kan Google tweets en Twitter-profielen indexeren en weergeven in de zoekresultaten. Google is hier al volop mee aan het experimenteren, maar toch blijft het gissen hoe het bedrijf die tweets uiteindelijk in de zoekresultaten zal verwerken. In plaats van ons te focussen op hoe Google de tweets precies zal tonen, is het echter ook interessant om eens na te denken over welke signalen Google mogelijk zal gebruiken in zijn algoritme om tweets, Twitter-profielen en Twitter-hashtags te ranken! Google krijgt immers niet alleen toegang tot de tweets zelf, maar bijvoorbeeld ook tot metrics als het aantal retweets en favorites.

De verschillende Twitter signalen op een rijtje

We kunnen de verschillende Twitter-signalen die Google zal gebruiken opdelen in vier grote categorieën:

  • trend-sterkte
  • tweet-sterkte
  • invloed van één gebruiker
  • link-sterkte

Laten we die vier categorieën van naderbij bekijken!

Trend-sterkte: hashtags en zoekwoorden

Bij trend-sterkte denken we aan het gebruik van bepaalde hashtags en zoekwoorden. Ze geven aan wat er op dit moment populair is. Google kan hier ook kijken hoe een bepaalde hashtag evolueert: iets dat meteen erg populair is en dan snel weer onpopulair wordt, wijst op ‘breaking nieuws’ (bijvoorbeeld een vliegtuigcrash). Een onderwerp waar altijd een beetje over getweet wordt en plots erg populair is, kan wijzen op een terugkerend evenement zoals de Oscars.

Tweet-sterkte en engagement

Bij individuele tweets zijn het aantal retweets en het aantal favorites waarschijnlijk de belangrijkste signalen voor Google: hoe meer retweets en favorites, hoe populairder de tweet. Daarnaast kijkt Google ook naar het aantal mensen dat doorklikt op een link, foto of video en naar het aantal impressies die een tweet krijgt.

De invloed van één gebruiker

Bij deze metric denken we vooral aan het aantal volgers: hoe meer volgers, hoe beter. Er zijn echter nog enkele andere belangrijke metrics waar Google rekening mee houdt: het aantal @-mentions en het aantal lijsten waar een gebruiker in voorkomt zijn daarom ook erg belangrijk.

Link en pagina-sterkte

Dit is een metric die eerder een invloed heeft op de pagina waarnaar gelinkt wordt vanop Twitter dan op Twitter-resultaten in Google. Als een bepaalde pagina enorm veel Twitter-links ontvangt, dan kan dat de ranking in Google voor deze pagina (tijdelijk) boosten.

Executive Summary

Google sloot onlangs een deal met Twitter, die de internetgigant de mogelijkheid biedt om tweets te indexeren. Hoe krijgt die samenwerking vorm en wat zijn de gevolgen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *