Marketeer en Facebook fan niet op één lijn

Ieder bedrijf dat een goede marketing mix strategie heeft is ook terug te vinden op de sociale media. Maar wat houdt een goede social media strategie in? Veel marketeers denken het te weten maar uit een onderzoek van het Amerikaanse CMO Council blijkt dat er een misverstand is tussen de consument en de marketeer.

Zo denkt de marketeer maar al te vaak aan content die in de lijn ligt van de traditionele SEO. Terwijl de consument juist bedrijven ‘liked’ en deelt op Facebook om meer te weten over deals en voor een betere service na verkoop. De consument is, in tegenstelling tot wat de marketeer denkt, niet echt geïnteresseerd in grote hoeveelheden aan branded content. We zullen kort overlopen hoe ze tot deze  conclusie zijn gekomen.

Marketeer denkt anders dan consument

In het onderzoek werden meer dan 1300 consumenten en 138 marketeers ondervraagd wat over hun visie op Facebook en brands. Het is al langer bekend dat mensen in interactie treden met merken via sociale media om op de hoogte te blijven van de laatste aanbiedingen.

Hieronder zien we hoe de twee groepen antwoorden op gestelde vragen. Hierin wordt al meteen duidelijk wat we in de inleiding hebben aangehaald: marketeers denken anders over Facebook dan de consumenten.

 

Antwoorden van de marketeers:

Antwoorden van de consumenten

We kunnen afleiden uit de antwoorden dat marketeers denken dat een consument een product liked om toegang te krijgen tot goede content. Als we dit antwoord opzoeken bij de consumenten dan zien we dat content pas op de vijfde plaats komt. Voor de consument is een like meer een teken van een loyale consument. Dit antwoord kwam bij de marketeers pas als zesde op.

Zoals we al zeiden is een goede costumer service ook een goede reden voor de consument om een pagina te liken. Zoals  hierboven zichtbaar is verwacht bijna 50% van de ondervraagden dat een goede online costumer service aanwezig moet zijn. De consument verwacht binnen de 24 uur antwoord te krijgen op zijn vraag. Het zijn misschien wel hoge eisen die consumenten stellen maar zeker niet onhaalbaar voor marketeers.

Conversation manager

Uit dit onderzoek  komt heel duidelijk naar voren dat traditionele online marketing technieken niet noodzakelijk een goede social media strategie vormen. Social media geven de marketeer en consument de mogelijkheid om in interactie te treden op manieren die eerder niet mogelijk waren in de marketing. Daarom dat een goede social media strategie gestuurd wordt door een conversation manager. Een persoon die in de doelgroep beweegt en de conversatie aangaat met de consumenten die vragen en klachten hebben.

De consument heeft geen behoefte aan lange stukken content, deze kunnen beter behouden worden voor de websites. Naast content en conversaties voelen we ook aan dat een like voor de consument een manier is om zich te idenficeren.

Het is nu aan de marketeer om hun strategieën bij te sturen. Want zoals we allemaal weten: “Klant is koning.”.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *