LinkedIn op de beurs: een krachtige of opgeblazen start?

LinkedIn logo
LinkedIn is één van de eerste sociale netwerken die zich op de beurs waagt. LinkedIn ging vorige week publiek met enorm veel persaandacht. Maar het bleef niet enkel bij aandacht van de pers. Speculanten kochten massaal aandelen.

Hierdoor steeg de waarde van de LinkedIn aandelen tot meer dan $120 op de eerste dag. Aangezien LinkedIn slechts $40-45 verwachtte per aandeel kan je dit een daverend success noemen. Een verklaring hiervoor is waarschijnlijk de populariteit van social media in het algemeen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat iedereen een deeltje van deze goudmijn willen bezitten.

Internet zeepbel

Eind jaren ’90 groeide de internetsector fenomenaal. Aandelen van eender welk internetbedrijf werden in grote getale aangekocht. Die groei was echter niet natuurlijk. Bedrijven die nooit winst hadden geboekt stonden toch hoog genoteerd op de beurs.

Begin 2000 barstte de zeepbel. Verschillende bedrijven gingen failliet en de aandelen van de meeste internetbedrijven zakten enorm. Dit zorgde voor economische problemen, vooral voor programmeurs.

Social media bubble

Verschillende annalisten zien gelijkenissen tussen de zeepbel van de jaren ’90 en de huidige situatie. De beursgang van bedrijven zoals Facebook, Groupon en Twitter wordt binnen het jaar verwacht. De aandelen zouden echter veel meer kosten dan de resultaten die de bedrijven halen waard zijn.

Daarom is deze beursintroductie van LinkedIn erg belanrgijk. Facebook en Twitter kunnen de resultaten van LinkedIn op termijn evalueren om hun eigen beursintroductie aan te passen. In ieder geval is er één groot verschil met de jaren ’90. Bedrijven als Facebook en LinkedIn maken wel winst en hebben een stabiel bedrijfsmodel. Dit was zeker niet het geval in de jaren ’90. Voor LinkedIn was 2010 wel het eerste jaar waarin ze winst boekten.

Vinden jullie de beurskoers van LinkedIn overdreven?

Als je de beurskoers op De Tijd bekijkt, zie je dat na de initiële rush de aandelen van LinkedIn flink aan het dalen zijn. Na een piek van meer dan $120 per aandeel staan ze nu op $93,09. Snelle speculanten hebben zeker veel winst kunnen maken. Terwijl iedereen die ze op het hoogste punt heeft aangekocht nu al met substantiële verliezen zit.

Denk je dat sociale netwerken die prijzen waard zijn? Staan ze wel sterk genoeg om nog tientallen jaren te overleven?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *