Kan Twitter je SEO-positie in Google verbeteren?

Twitter is de laatste jaren razend populair geworden, vooral onder bloggers. Maar ook bij de minder doorwinterde internetgebruikers raakt het sociale medium steeds bekender. Denk maar aan de vele nieuwsberichten wanneer een politicus alweer maar eens zijn mond voorbij praat op Twitter. Bedrijven kunnen dus handig inspelen op die stijgende populariteit en via het sociale medium hun (SEO-)positie in Google te verbeteren. Mashable doet ons alvast enkele tips aan de hand. We vullen deze met veel plezier hier en daar wat aan.

1. Kies een goede gebruikersnaam

Een gebruikersnaam moet niet alleen aansluiten bij de producten of diensten die je aanbiedt, maar moet ook nog kort zijn én hip klinken. Zeker geen gemakkelijke opdracht, maar met een beetje denkwerk vind je zeker iets leuks. Vergeet ook niet via enkele Search Engine Optimization tools na te gaan welke gebruikersnaam het meeste hits oplevert, dat kan misschien een variant of een spelfout op je bedrijfsnaam zijn.

2. Schrijf een interessante Twitter bio

Je Twitter naam is de eerste indruk, je Twitter bio de tweede. Maak dus gebruik van die 160 karakters! Zorg voor relevante content die interesse opwekt bij de Twitteraar. Je bio wordt namelijk geïndexeerd door de verschillende zoekmachines.

3. Zet aan tot een actie!

Zorg voor een Call to Action op je website. Je kunt bijvoorbeeld een link in je footer plaatsen die de bezoeker doorverwijst naar je Twitter page. Op die manier kunnen ze je gemakkelijk volgen op Twitter en hoe meer followers je hebt, hoe meer vertrouwen Google in jou heeft. Bovendien versterk je je Website Usability, wat zowel jouw site als de bezoekers ten goede komt.

4. Kort maar bondig, gebruik relevante zoektermen

Tweets zijn doorgaans zeer korte boodschappen. Het is dus belangrijk om goede keywords op te nemen in je boodschap, vooral vooraan. Ga dus eerst na welke zoekwoorden veel hits opleveren voordat je je tweet plaatst. Natuurlijk is het niet de bedoeling je bericht vol keywords te plaatsen die niet relevant zijn, je moet ook twitteraars aanspreken door waardevolle content aan te bieden. De uitdaging is om alles binnen de 120 tekens te houden! Bereid je dus maar voor op een stevige portie frustratie wanneer je net de perfecte boodschap geschreven hebt, maar die net niet binnen het maximum aantal tekens past. Om de frustratie een beetje te verlichten, hebben een aantal sympathieke developers zogenaamde “URL shorteners” ontwikkeld,  zeer handig wanneer je net plaats tekort hebt!

5. Publiceer waardevolle content

Het spreekt voor zich dat je probeert te achterhalen wat je doelpubliek graag leest en deelt. Niet altijd makkelijk en vaak moet je testen en evalueren en evolueren. Een pre-analyse is hier echt wel waardevol. Post-analyse des te meer.

6. Publiceer met frequentie

De frequentie van tweeten heeft vanzelfsprekend een grote impact op het resultaat. Tweeten, retweeten, bloggen, antwoorden op reacties en zelf reacties plaatsen: deze acties dienen stilaan gestroomlijnd te worden. Meer en meer zullen we de job van “content manager” zien verschijnen.

Kan Twitter je positie in Google verbeteren?

Het antwoord is dus ja! Twitter, en bij extensie social media in het algemeen, helpen je positie in Google vooruit. Google heeft sinds enkele weken officieel bevestigd dat het de sociale authoriteit meer en meer zal verwerken in hun algoritmes. Maar let op: zij die zouden twitteren om het aantal links naar hun website te verhogen, deze van twitter hebben geen impact (omwille van de nofollopolicy van twitter). Natuurlijk zijn er nog meer aanpassingen die je kunt doorvoeren, maar dit zijn zowat de handigste en belangrijkste. Beperk je echter niet tot slechts Twitter voor je Social Media Optimization, maar maak ook gebruik van andere media zoals Facebook, LinkedIn, Youtube en Slideshare indien gepast. Succes gegarandeerd!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *