Je LinkedIn bedrijfsprofiel optimaliseren

Hoewel LinkedIn al langer bestaat dan Facebook en Twitter, is het een veel minder bekende sociale netwerksite. De voornaamste reden hiervoor is het doelpubliek: LinkedIn profileert zich voornamelijk als een netwerksite voor professionals en bedrijven. Ondertussen telt de website al meer dan 90 miljoen gebruikers wereldwijd, een getal dat gestaag blijft stijgen. Ook LinkedIn zou dus niet mogen ontbreken in je Social Media Optimization-strategie. Hieronder alvast enkele optimalisatietips om zoveel mogelijk bezoekers, prospects en toekomstige werknemers aan te trekken.

Creëer je eigen dienst- of productpagina’s

Sinds november 2010 biedt LinkedIn de mogelijkheid om een aparte product-, diensten of bedrijfspagina te maken. Hierbij heb je de mogelijkheid om het product of de dienst te beschrijven, een afbeelding toe te voegen, de belangrijkste kenmerken op te lijsten, etc. Nog interessanter is de mogelijkheid om een slider in te stellen op je profielpagina. Op die manier kun je op 1 pagina links plaatsen naar verschillende landing pages. Verder is het ook mogelijk om special offers en vouchers aan te bieden via je product- of dienstenpagina’s.

Vraag naar recommendations

Je kunt om recommendations (aanbevelingen) vragen bij je klanten door een eenvoudig, vooraf opgesteld mailtje te sturen. De recommendations (of reviews) worden vervolgens geplaatst onder de bedrijfsinformatie van je bedrijfsprofiel. Op die manier kun je dus aan digitale mond-tot-mond reclame doen en je sales verhogen. Het reviewsysteem is al lang ingeburgerd bij web shops en blijkt een enorm succes te zijn.

Pas je content aan je doelgroep aan

Een belangrijk aspect uit de corporate communication is het aanpassen van je boodschap aan je doelgroep(en). Hoe efficiënter je je doelgroep bereikt, hoe meer die zich zal aangesproken voelen en hoe groter de kans op reactie en conversie. Het team achter LinkedIn heeft hier duidelijk over nagedacht. Zo is het mogelijk om de presentatie van je producten en/of diensten aan te passen naargelang de doelgroep waartoe de internetgebruiker behoort. Wanneer jouw bedrijf bijvoorbeeld matrasbeschermers aanbiedt voor zowel baby’s als voor volwassenen, dan kan het interessant zijn om bij groep A vooral de moeders aan te spreken en bij groep B de content eerder algemeen te houden. Hoewel de implementatie zeer eenvoudig gebeurt via de Audiences tool van LinkedIn, moet je eerst goed nadenken hoe je je doelgroepen wilt aanspreken.

Adwords en Analytics op LinkedIn?

LinkedIn gebruikt een advertentiesysteem dat gelijkaardig functioneert als Google Adwords: kies je doelgroep, bepaal je budget en je CPC/CPM, beheer je campagnes, … Daarbij biedt LinkedIn ook een analysesysteem waarmee je kunt nagaan hoeveel views je profielpagina heeft gekregen, het aantal clicks op de verschillende productpagina’s, het aantal followers, … Bovendien kun je jouw gegevens vergelijken met die van concurrenten binnen dezelfde industrietak.

Communicatie en interactie

Creëer een company group en ga conversaties aan op “LinkedIn Answers”. Probeer te antwoorden en te helpen waar mogelijk, neem deel aan discussies die jouw industrietak betreffen, … Op die manier bewijs je je expertise en creëer je meer online aanwezigheid op sociale media. Natuurlijk moeten je antwoorden professionneel en correct zijn, anders bestaat de kans dat je je reputatie schaadt. Goed nadenken voordat je iets zegt dus.

Company Buzz

Brand monitoring is een belangrijk onderdeel van social media marketing. Ga na wat internetgebruikers over je merk, diensten of producten zeggen en haak waar nodig in op gesprekken of berichten. Op die manier kun je je positieve imago opkrikken en een negatieve impact op je merk vermijden. LinkedIn gebruikt hiervoor zijn eigen tool, namelijk “Company Buzz”. Deze tool zoekt binnen LinkedIn zelf, maar ook in Twitter. Natuurlijk bestaan er nog andere (gratis) web tools die net hetzelfde doen.

Eenmaal je al deze tips hebt toegepast op je LinkedIn bedrijfsprofiel of bedrijfspagina zul je meer bezoekers aantrekken. En meer bezoekers betekent mogelijk meer geïnteresseerde klanten, meer prospects, meer conversies en een betere online aanwezigheid.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *