Hoe viraal gaan met branded content?

viraal gaan met branded content

Elk bedrijf wil met zijn contentstrategie de juiste doelgroep bereiken. Een doordachte strategie uitwerken en in de praktijk brengen, is geen evidentie. Virale content maken is nog moeilijker. Mensen delen niet zomaar berichten van bedrijven. Virale content moet hen echt prikkelen en moet er ook nog eens uitspringen.

Waarom delen mensen content op sociale media?

Uit onderzoek blijkt dat mensen sociale media gebruiken om zichzelf te uiten. Ze willen een eigen identiteit opbouwen. Daarnaast gebruiken ze sociale media om relaties op te bouwen en te behouden.

Er wordt ook heel wat ‘entertainment‘ gedeeld. Je kan je namelijk uren amuseren op Facebook, Twitter en consorten. Het verspreiden van content gebeurt ook om anderen te helpen. Zo bewijs je andere mensen een dienst wanneer je een review over een bepaald bedrijf schrijft.

Branded content wordt vooral gedeeld door loyale consumenten die zich met je merk willen associëren. Ze zijn er trots op dat ze een product van je merk hebben gekocht en willen dat aan hun ‘community’ laten zien.

Welke content wordt het meest gedeeld?

Video content past perfect binnen het concept van virale content. Bedrijven verspreiden filmpjes om hun onderneming en producten te promoten. Ook hierbij speelt entertainment een grote rol. Hebben mensen plezier bij het bekijken van een filmpje, dan stijgt de kans om gedeeld te worden. Een bewijs dat branded video’s gedeeld worden, is de reclamevideo van Evian Babies. Dit filmpje is 93.186.057 keer bekeken en ontzettend veel gedeeld.Om gedeeld te worden, moet content emotionele impact hebben en relevant zijn. Ook nieuwsgierigheid opwekken is een belangrijk element. De berichten die je verspreidt, zijn het best ook entertaining of ‘relaxing’. Komt de content overeen met het zelfbeeld van mensen, dan stijgt opnieuw de kans dat je merk viraal gaat.

Tips om virale merk content te creëren

Het is niet evident om een virale campagne voor je bedrijf te lanceren. Deze tips hepen je alvast een eind op weg.

  • Analyseer je doelgroep: bestudeer welke thema’s ze interessant vinden. De content moet relevant en entertaining zijn voor hen. Kijk op Youtube welke filmpjes goed werken. Bestudeer welke bedrijven ze leuk vinden, wat ze zelf op de sociale media posten,… Je content moet hen helpen om zich te uiten.
  • Maak je content deelbaar: voeg knoppen toe aan je content zodat delen met één klik gebeurd is.
  • Motiveer consumenten: deel je je content op Facebook of Twitter? Moedig mensen dan aan om je content met anderen te delen of hierop te reageren. Indien ze reageren, moet je natuurlijk ook antwoorden.
  • Target eerst personen met de meeste online invloed.
  • Offline kan online verspreiding helpen: zorg voor een goede integratie van beide.
  • Maak gebruik van verschillende kanalen: gebruik je eigen website en sociale netwerken, maar vergeet zeker e-mail niet.
  • Zet een sociale media strategie op: zorg ervoor dat je content hierop is afgestemd.
  • Gebruik visuele content, relevante content, verhalen, humor,…
  • Wanneer je een video maakt, toon je het best het logo pas op het einde of niet te opvallend tijdens de video. Denk opnieuw aan de Evian-video. Op die manier focussen mensen op je verhaal en haken ze niet onmiddellijk af.
Executive Summary

Content over je merk viraal laten gaan is een vak apart. Je moet in de huid van je doelgroep kruipen, nagaan wat hen écht interesseert en wat ze relevant vinden. Zodra je dat weet, kan je je content daarop aanpassen. Resultaat? Je ‘branded content’ gaat als een lopend vuurtje het wereldwijde web rond.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *