Hoe sociale media het rekruteren van talent beïnvloedt: 5 veranderingen

Dat sociale media een grote invloed hebben op zowel onze persoonlijke communicatie als op de manier waarop bedrijven communiceren, moeten we je niet meer vertellen. Als persoon gebruiken we reeds vlotjes die sociale media, maar veel bedrijven zijn nog steeds op zoek naar de juiste manier om met sociale media om te gaan, en naar een manier om er resultaat uit te boeken.

Daar waar veel bedrijven vandaag nog niet goed weten hoe ze sociale media moeten gebruiken om hun verkoop te boosten, gebruiken ze het vaak al wel succesvol voor het rekruteren van nieuw talent. Er doen zich momenteel 5 veranderingen voor die dit stimuleren:

1. Het is persoonlijk

Bij de zoektocht naar nieuw talent ben je eigenlijk op zoek naar een persoonlijkheid, een mens, die binnen je organisatie past. Via sociale media kan je als bedrijf persoonlijke relaties aangaan met je fans, en dus ook met mogelijk talent voor je bedrijf!

Kandidaten kunnen via sociale media gemakkelijk contact zoeken met bedrijven waar ze willen werken, terwijl bedrijven er over een groot netwerk aan talent beschikken.

2. Het is transparant

Actieve sociale media gebruikers zijn zich vaak erg bewust van hun eigen ‘personal brand‘. Omdat wat we posten op sociale media erg zichtbaar is, moeten we altijd kunnen anticiperen op kritiek. Indien je als bedrijf op sociale media actief bent, kan je daar ook kritiek over krijgen, zelfs van je eigen kandidaten. Beschouw die kritiek als waardevol en ga ermee aan de slag om je klanten nog meer tevreden te stellen.

3. Rekruteren is niet langer weggelegd voor de HR afdeling alleen

Sociale media stellen elke werkgever van een bedrijf, inclusief de CEO, in staat om nieuw talent te vinden. Rekruteren kan zo veel directer en veel goedkoper. Vooral voor startende en kleine bedrijven, die (nog) geen HR afdeling hebben en geen budget hebben om een rekruteringsbedrijf aan te spreken, kan dit erg van pas komen.

4. Het is marketing

Vandaag is het vinden van talent pure marketing geworden. Het enige verschil met het verkopen van een product of een dienst, is dat je nu een werkplek verkoopt! Steeds meer bedrijven zien het nut in van sociale media voor hun marketing, en ze zien dus ook het nut in van sociale media voor het rekruteren.

Aangezien je via sociale media enorm kan targetten, is het het ideale kanaal om kandidaten te vinden.

5. Sharing

Zoals al eerder gezegd, kunnen al je werkgevers je helpen bij de zoektocht. Door een vacature op hun eigen netwerken te delen, bereikt je vacature heel makkelijk een groot aantal mensen, zonder dat dat je veel geld kost.

Deze 5 trends veranderen de manier van rekruteren vandaag, en rekruteren is vandaag persoonlijker dan ooit. Het is dus zeker de moeite om het gebruik van sociale media bij het rekruteren of op je HR afdeling te overwegen.

Executive Summary

Social media & rekrutering
Social media vormen een sterke meerwaarde voor een selectieprocedure
Social media gaan verder dan de HR afdeling
De volledige onderneming kan via social media talent ontdekken en promoten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *