Hoe medewerkers stimuleren om content te delen op sociale media?

Je medewerkers hebben het perfecte profiel om je content via sociale media te delen.

Olie op het vuur: dat heb je nodig om je content via sociale media te verspreiden. Maar hoe creëer je een lopend vuurtje? Door relevante en waardevolle content in de eerste plaats op de sociale media van je bedrijf te posten. Daarnaast heb je ambassadeurs nodig die hun netwerk aanspreken. In eerste instantie zijn je medewerkers geknipt om de content via hun profielen te verspreiden. Maar dat blijkt in de praktijk niet altijd evident. Hoe krijg je de vlam in de pan?

Sociale autoriteit

Sociale mediakanalen zijn gemaakt om te leven en moeten frequent gevoed worden met verse content. De content kan verschillende vormen aannemen: blogberichten, video’s, foto’s, vacatures, bedrijfsnieuwtjes, aankondigingen, …

Hoe meer engagement op sociale media, hoe meer shares, likes, pins, retweets, … en hoe groter de sociale autoriteit van je bedrijf. Op die manier komt je bedrijf hoger op de ‘sociale ladder’ te staan.

Alle medewerkers meekrijgen

Succesvolle sociale media-acties ontstaan niet zomaar. Je hebt – net zoals bij content – een uitgekiende strategie nodig. Doelstellingen bepalen, een plan van aanpak uitwerken en de verschillenden taken uitvoeren: je hebt er tijd, budget en mankracht voor nodig. En bij dat laatste aspect komen je medewerkers in het vizier. De mensen van de marketing- en communicatieafdeling moet je meer dan waarschijnlijk niet overtuigen van de waarde van Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar het is zaak om álle medewerkers op de kar te doen springen. Ze hebben namelijk een uitgebreid netwerk met waardevolle contacten.

Hoe motiveer je al het personeel om content via hun eigen netwerk te delen en zo het bereik uit te breiden?

Medewerkers die zelf content aanbrengen, zullen die maar al te graag via sociale media verspreiden.

Click to tweet!

Zo creëer je een sociale boost

1. Sensibiliseren

Als bedrijf moet je je medewerkers om te beginnen op de hoogte brengen van het bestaan van je social mediaplatformen en ze er voortdurend aan herinneren. Probeer ze ervan te overtuigen dat hun bijdrage belangrijk is. Waarom zouden ze deze moeite moeten doen en wat krijgen ze hiervoor terug? Laat ze kennismaken met succesverhalen bij andere bedrijven en laat ze inzien dat ze een fundamentele rol kunnen spelen in het slagen van de digitale strategie van hun bedrijf.

2. Actief laten deelnemen

Medewerkers die zelf content aanbrengen, zullen die maar al te graag via sociale media verspreiden. Wanneer een persoon zelf een artikel of blogpost heeft gecreëerd, wordt het meer ‘persoonlijk’ en is er een factor van ‘trots’ en ‘look what I wrote!’ in het spel. De drempel om te delen valt weg en je medewerkers maken zo echt deel uit van het volledige verhaal.

3. Belonen

Belonen kan ook een stimulans zijn. Wie haalt de meeste ‘shares’ dit jaar? De winnaar kun je een cadeaubon schenken. Of waarom geen tablet?

Een klopje op de schouder na het delen van een bericht werkt altijd stimulerend. Een bedankje of een ‘goed bezig!’ kan soms wonderen doen. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd blijven om hun social sharing verder te zetten.

4. Kennis uitwisselen

In bedrijven waar kennisuitwisseling belangrijk is, zal social sharing snel een evidentie worden. Elke medewerker heeft expertise die hij of zij maar al te graag in het volledige bedrijf verspreidt. Het is een goed idee om teams te creëren die elk hun expertise hebben en samen content kunnen creëren. Ook hier kunnen incentives aan gekoppeld worden.

Executive Summary

Medewerkers zijn de ideale ambassadeurs om content op sociale media te verspreiden. Maar hoe kun je hen motiveren en allemaal meekrijgen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *