Geloofwaardigheid online gaat verder dan reviews

online geloofwaardigheid

Geloofwaardig zijn, dat is vandaag een van de grootste uitdagingen waar bedrijven voor staan. Een klant die iets bij jouw bedrijf wil kopen, die moet jou geloven en vertrouwen. Lokale bedrijven zoeken we vandaag niet meer via de Gouden Gids in boekvorm, dat doen we online. Een potentiële klant krijgt daarbij tal van signalen rond de geloofwaardigheid van het bedrijf. Zo kan de klant op zoek gaan naar reviews op Google+, hij kan de sociale media-pagina’s van het bedrijf bekijken en hij kan op zoek gaan naar testomonials. Geloofwaardigheid online opbouwen gaat dan ook veel verder dan het verzamelen van enkele positieve reviews, het hele plaatje moet kloppen!

De SEO-basis moet goed zitten

De kans is groot dat potentiële klanten voor het eerst met je bedrijf in contact komen via Google. Goede meta titles en descriptions en een goed geoptimaliseerde Google My Business pagina zijn dan ook onontbeerlijk. Deze vormen de eerste indruk, en een positieve eerste indruk is uiteraard erg belangrijk.

Geloofwaardigheid opbouwen aan de hand van de koopcyclus

Geloofwaardig zijn is belangrijk, maar je kan pas klanten trekken door aanwezig te zijn in elke stap van de koopcyclus:

  • Bewustwording: een positieve eerste indruk is erg belangrijk. Hoe verschijn je in Google op de belangrijkste zoekwoorden? Scoort je My Business pagina op lokale zoekwoorden? Je onderscheidt je van je concurrenten door bijvoorbeeld je klanten aan te sporen tot het achterlaten van reviews op Google+, die vaak in lokale zoekresultaten verschijnen. Maar je kunt nog veel verder gaan. Verschijnen bijvoorbeeld Yelp, Gouden Gids of Tripadvisor in de zoekresultaten, neem dan de tijd om je plaatsingen op deze websites te optimaliseren en stimuleer klanten om ook hier reviews achter te laten.
  • Evaluatie: de klant is zich bewust van je bedrijf, maar hoe evalueert hij je bedrijf en hoe maakt hij de keuze om al dan niet bij jou te kopen? Bij grote aankopen zal de klant veel meer onderzoek verrichten dan bij kleinere aankopen. Ken je doelpubliek en zorg dat je aanwezig bent waar nodig. Gaat de klant bijvoorbeeld op zoek naar testimonials? Bekijkt hij je sociale media-kanalen? Of heeft hij met enkele Google+ reviews voldoende?
  • Geloofwaardigheid over de tijd: geloofwaardigheid opbouwen kost tijd. PR, een blog, je sociale media, reviews, … je bent er constant mee bezig en moet het voortdurend monitoren.

Online geloofwaardigheid bouw je pas op als je een geïntegreerde strategie volgt.

Click to tweet!

Deze tools heb je nodig

Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om geloofwaardigheid op te bouwen. Welke je kiest, hangt af van je doelpubliek en van de sector waarin je actief bent:

  • reviews
  • testimonials
  • white papers
  • case studies
  • blog posts
  • sociale media
  • plaatsingen op sites als de Gouden Gids, Trip Advisor of Just Eat

Breng het allemaal samen

Online geloofwaardigheid bouw je pas op als je een geïntegreerde strategie volgt. Heb je bijvoorbeeld enkele goede case studies? Dan kun je daar enkele blog posts over schrijven, een persbericht uitsturen en je content delen via sociale media.

Executive Summary

Geloofwaardig zijn op het wereldwijde web gaat veel verder dan het verzamelen van enkele reviews. Met deze tips ben je al een eind op weg.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *