Fusion Marketing Experience: Dag 1

De eerste dag van Fusion Marketing Experience stond helemaal in het teken van de klant. 5 sprekers kwamen op de eerste dag van het seminarie aan bod, en allemaal gaven ze nieuwe inzichten voor marketeers en CEO’s met de klant als centrale aandachtspunt.

Kristin Zhivago mocht kort na de middag de spits afbijten. Kristin is coach en consultant voor enkele grote bedrijven in de VS, en legt zich daarbij voornamelijk toe op de relatie tussen marketing en het hogere management. In deze eerste sessie van de dag wordt ons al meteen duidelijk gemaakt waar het op staat. De CEO en het management bij uitbreiding gebruikt in haar communicatie graag zichzelf als centrale uitgangspunt. “Kijk eens hoe goed we onze producten gemaakt hebben.“ Nochtans zijn het de klanten die de producten uiteindelijk kopen. Dan is het toch logisch dat eigenlijk die klant centraal moet staan.

Kristin Zhivago pleit dan ook voor een meer klantgericht strategisch denken. Het grootste probleem van marketeers is om de CEO hiervan te overtuigen. Een bedrijf kan namelijk heel veel leren van de ervaringen die klanten hebben met een product. De klant interviewen is volgens Zhivago dan ook essentieel. Er zijn maar 5 gesprekken met klanten nodig om de eerste trends te kunnen ontdekken.

Ook sociale media zijn hiervoor een geschikte tool voor marketeers. Vaak worden sociale media immers gezien als een extra kanaal voor marketeers om hun product te positioneren en promoten. Het kan daarentegen ook een kanaal zijn om meer te weten te komen over de klant, en zijn ervaringen met het product.

Ook Lee Odden onderstreept het belang van Social Media in de bedrijfscommunicatie. Silovorming is volgens Lee Odden het grootste probleem bij veel bedrijven. Content, Search en Social werken te veel naast elkeer dan met elkaar. Content moet meer geïntegreerd worden met social en search. Niet alleen in één richting, bijvoorbeeld elke nieuwe content meteen sharen via social media, maar ook omgekeerd. Via social media en search kan je namelijk makkelijk achterhalen wat klanten zoeken, welke keywords ze hiervoor gebruiken. Deze keywords kan je vervolgens als basis nemen voor nieuwe content. Lee Odden spreekt over Customer Centric Keywords: zoekwoorden van klanten, en voor klanten. Gedaan dus met de traditionele SEO strategieën, maar een SEO strategie gebaseerd op input van de klanten, via social media.

Bedrijven met zulk hoog sociaal engagement halen tot 4 keer meer ROI uit hun marketinginspanningen. Het maximaliseren van deze ROI kwam aan bod tijdens de sessie van Jim Lenskold, CEO van de Lenskold Group. In een ietwat droge presentatie van Jim Lenskold onthouden we vooral de focus op effectiviteit en efficiëntie van marketinginspanningen, waarbij effectiviteit staat voor het verhogen van de marketinginspanningen op de juiste doelgroep, terwijl efficiëntie het vermijden van verkeerd gerichte marketingacties inhoudt.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf met een klantgerichte marketingstrategie wordt ons aangeleverd in de sessie van Bryan Eisenberg. In een aangename presentatie met veel videomateriaal legt Eisenberg ons uit hoe Apple zich de jongste 10 jaar heeft kunnen profileren als een echte love brand. Met een maniakale aandacht voor details laat Apple de klant voelen dat zij centraal staan. Niet de technische functionaliteiten van de Mac-computer staat centraal in de bedrijfscommunicatie, wel de voordelen voor de klant. Wat kan je als klant doen met de Apple-producten? Wat mag je verwachten van Apple-producten nadat je ze gekocht hebt? Dat staat centraal. Eisenberg gaf het voorbeeld van de iPhone die niet eerst moet opgeladen worden nadat je het gekocht hebt, wat je bij vele andere smartphones wel moet doen. Alles staat in het teken van een optimale Customer Satisfaction!

Deze eerste dag afsluiten doen we met Jamie Notter, van opleiding geen marketeer, maar wel specialist in Conflict Resolution. Ook Notter is de opkomst van sociale media niet ontgaan, en ervaart deze media als open en stimulerend, alles waar vele CEO’s in grote bedrijven niet voor staan. Notter pleit dan ook voor meer humane bedrijven, die de waarden waar sociale media voor staan hoog in het vaandel dragen.

Een interessante afsluiter van deze eerste dag op Fusion Marketing Experience. Dat belooft alvast voor de tweede dag. Een verslag hiervan krijg je zeer snel op deze blog!

Executive Summary

Wat? Een verslag van de eerste dag op Fusion Marketing Expercience.
En? 5 sessies, met veel aandacht voor een meer klantgericht strategisch en marketingdenken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *