Flickr en Instagram moeten Mercedes doen scoren bij jongeren

Mercedes-Benz wordt vaak aanzien als een luxemerk, een automerk dat enkel bestemd is voor de meer kapitaalkrachtige medemens. Vaak zijn zulke mensen ouder dan 40 jaar, en het gevolg is dat Mercedes-Benz niet goed scoort bij de jongere generaties. Het merk is voor generatie Y vooral te duur, en qua imago misschien ook gewoon niet echt gek genoeg, niet echt die cool die BMW wel heeft bij jongeren.

Daar wil Mercedes-Benz verandering in brengen, zo lijkt het wel. De laatste weken krijgen we heel wat campagnes te zien van Mercedes-Benz, waarbij het merk heel goed gebruik maakt van de nieuwe media, om specifiek die jongere generaties te kunnen bereiken. Het merk blijft natuurlijk wel investeren in de traditionele media, zoals TV-campagnes en print, maar begint daarnaast nu ook meer en meer te investeren in campagnes die inspelen op de rages rond sociale media. We bekijken twee voorbeelden van Instagram en Flickr.

Flickr boek: van fans, voor fans

Mercedes-Benz maakte gebruik van de meer dan 100.000 Flickr foto’s waarbij hun merk centraal staat, om een prachtig boek samen te stellen, die het perfecte exponent is van wat customer loyalty kan zijn. Het automerk ging op onderzoek in een lawine aan Flickr-foto’s, waarbij fans hun Mercedes op een heel naturelle, en stijlvolle manier op de gevoelige plaat vastlegden.

Mercedes verzamelde al deze foto’s in een prachtig boek, die enerzijds als geschenk aan klanten werd gegeven, om hen te bedanken voor hun brand loyalty, en anderzijds aan dealers, om hen de mogelijkheid te geven om de kracht van Mercedes te tonen aan potentiële klanten. Alle foto’s die geselecteerd werden, zijn in het boek opgenomen zonder enige vorm van verdere editing vanuit Mercedes. Dit maakt het boek een prachtig staaltje crowd sourced content marketing waarbij social media en print een perfecte combinatie vormen.

#Untamed op Instagram

Ook Mercedes is de populariteit van Instagram bij jongeren niet ontgaan. Zowat twee derde van de Instagram gebruikers is jonger dan 34 jaar oud, een doelgroep die het merk maar moeilijk weet te bereiken.

Via de Untamed campagne op Instagram wil Mercedes-Benz de nieuwe CLA 4-deurs coupé 2014 in de kijker plaatsen. De CLA wordt omschreven als het jongere broertje van de CLS, en valt op omwille van zijn aerodynamisch en uniek design, anders dan de andere Mercedes-modellen. Samen met een lagere prijs moet dit model de jongere, non-conformistische consument aanspreken.

Mercedes-Benz wil Instagrammers uitdagen om zo’n creatieve, non-conformistische foto te maken, en te uploaden op Instagram met de tag #Untamed. In deze campagne draait het allemaal rond ongewone foto’s, los van de gebruikelijke paden, creativiteit, een sleutelwoord waarmee het ook de nieuwe CLA in de markt wil zetten.

Door creatieve foto te uploaden krijgen Instagrammers een Untamed score. De winnaars van de wedstrijd zullen met hun foto worden getoond op een grote digitale foto-installatie op een internationale beurs in Parijs, wat ons betreft een incentive die veel Instagram-gebruikers kan aanspreken.

Executive Summary

Mercedes campagnes Flickr en Instagram
Mercedes-Benz gebruikt steeds meer campagnes via sociale media om andere doelgroepen aan te spreken, voornamelijk jongeren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *