Facebook, Twitter en politiek in Vlaanderen [Casestudy]

Barack Obama staat bekend voor zijn social media gebruik. Tijdens zijn campagne heeft hij veel geïnvesteerd in onder andere Twitter en Facebook om zijn boodschap “Yes we can” ook online een groter bereik te geven. Maar hoe zit het met de Vlaamse politieke partijen en politici? Zien ook zij de kracht van social media in of laten ze deze eerder links liggen?

Barack Obama op Facebook

Poltieke partijen en Facebook

Als je social media zegt, denk je waarschijnlijk eerst aan Facebook. Er zijn enorm veel mensen die dagelijks hun Facebook account openen, het lijkt dus op eerste zicht een goede plaats om uw boodschap te verduidelijken. Twee factoren die belangrijk zijn om te meten of een Facebook pagina wel voldoende bereik heeft, zijn het aantal Facebook fans en de praten hierover indicator. De fans bepalen het totale bereik van je berichten, terwijl de praten hierover indicator een indicatie geeft in hoeverre je de Edgerank gebruikt om door de Facebook filter te geraken.

Op vlak van cijfers merken we dat Groen! het beter doet dan de andere partijen. Het sociale en maatschappelijke verhaal van de partij lijkt dus acceptabel te zijn om te delen met je vrienden. Ook het Vlaams Belang heeft een sterk verhaal op Facebook, op vlak van fans doen ze het bijna even goed als Groen!, er zijn echter veel minder Facebook gebruikers die interactie tonen met de partij.

Politieke partij                      Fans        Praten hierover

Groen!                                   10.411           1.430

Vlaams Belang                    9.702              277

Sp.a                                       7.982              232

N-VA                                      7.238              285

Open VlD                              2.582              46

CD&V                                    1.809              76

Een blik op de Facebook pagina van Groen! toont dat ze het medium goed gebruiken. Ze delen minstens dagelijks een link, afbeelding of een status update. Daarbij gaan ze moeilijke politieke thema’s niet uit de weg zoals de staking van 22 december of de ramp in Luik vorige week. Ze proberen steeds met een positieve insteek te werken, waardoor de drempel mogelijk lager ligt om in de conversatie mee te gaan. Aan de andere kant is het opvallend dat op vlak van stemmen Groen! bij de kleine partijen geteld kan worden.  Populair op Facebook en in het stemhokje is dus zeker niet hetzelfde!

Tweets en tweeps in de politiek

Facebook en Twitter zijn erg moeilijk te vergelijken, aangezien de gebruikers erg verschillen. Facebook trekt een breed publiek aan van huismoeders, studenten tot CEO’s, iedere groep is sterk vertegenwoordigd. Twitter bereikt eerder een niche met een grotere nadruk op hoger opgeleiden (hoewel het ook meer en meer mainstream begint te worden)… en ook als kanaal om aan online PR te doen. Het is geen groot geheim dat journalisten Twitter opvolgen om nieuws te verzamelen. Ideaal dus voor een politieke partij om met een actie in the picture te komen?

Politieke partij                          Volgers           Tweets

@groen:                                     5.673             3.767

@Open_VLD:                            5.600             825

@Sp_a                                       5.236             3.895

@CDenV                                   3.678             641

@n_vabarricade                      3.287             139

@vlbelang                                1.618             3.450

Ook hier is Groen! weeral de grootste als we naar de cijfers kijken. Ze hebben de meeste volgers en sturen de meeste Tweets uit. Hun social media manager @philippebossin verdient dus zeker een vermelding!

Deze officiële Twitter accounts vallen echter in het niets vergeleken met enkele bekende politieke tweeps. De populairste (ex-)Vlaamse politicus om te volgen is Yves Leterme, hij doet het net iets beter dan Minister Q die bekend staat voor zijn Twitter gebruik. Op vlak van tweets kan Leterme echter niet op tegen deze blauwe social media korifee. Op drie staat Alexander De Croo, verder zijn er geen politieke figuren te bespeuren die meer dan 10.000 volgers hebben.

@Yleterme                           34.815           657

@VincentVQ                        31.152           9.377

@alexanderdecroo            20.974           1.016

Welk nut hebben social media in de politiek?

Politiek is een erg ingewikkeld spel. Een politieke partij praat over tientallen thema’s van pensioenen, cultuur, duurzaamheid, belastingen tot het communautaire gegeven. Een one-to-one of one-to-many aanpak biedt de mogelijkheid de thema’s aan te halen die iemand echt aanspreken. Je kan je boodschap dus ‘tailor-made’ maken voor iedere persoon apart.

Hoewel de macht van traditionele media zoals kranten en televisie op vlak van politiek zeker niet te onderschatten is, is Twitter een goede manier om journalisten te bereiken en tegelijk deel te nemen aan conversaties, gerichte vragen te beantwoorden en om een breed publiek te bereiken.

De pure cijfers tonen echter dat ten opzichte van het totale kiespubliek, het aantal Facebook fans en Twitter volgers niet zo indrukwekkend is. Onderschat echter niet de kracht van brand advocates! Toch is het belangrijk te vermelden dat N-VA de grootste politieke partij is, terwijl hun social media aanwezigheid meer in de middenmoot zit. Social media kunnen dus een rol spelen, maar lijken op dit moment nog geen doorslaggevende factor.

Denken jullie dat bij toekomstige verkiezingen aanwezigheid op social media een belangrijk rol zal spelen of is het Amerikaanse model (veel op tv komen) een betere manier om de bevolking te bereiken?

Executive Summary

Wat? Vlaamse politieke partijen op Twitter en Facebook
En? De grootste partijen zijn allemaal aanwezig
Maar? Vooral op Facebook kan het nog veel beter!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *