Facebook: lust of last voor online content marketing

Facebook bedrijfspagina

Er ging een kleine schok door de wereld van bloggers, social media-experts en online marketeers toen Erika Napoletano de Facebookpagina van Copybloggers offline haalde. Het leek een radicale ingreep, maar de bekende internetgoeroe had er haar redenen voor. En wat meer is: ze is lang niet de enige. Steeds meer ondernemingen beslissen om hun Facebookaccount te laten voor wat hij is. De tijd en energie die ze er insteken, staan blijkbaar niet in verhouding tot de return on investment van potentiële online klanten.

Facebook adepten proberen dan weer tegen deze stroom in te zwemmen. Zo postte Neil Patel (KISSmetrics) een hele waslijst aan redenen waarom ondernemingen juist wel hun Facebookaccount moeten behouden. Zijn kernboodschap: ondanks alles zitten er ongelooflijk veel mensen op Facebook. En dat blijven in de eerste plaats potentiële klanten.

Wat is mijn Facebookstrategie?

Zoals zo vaak, ligt binnen deze discussie de waarheid in het midden. Facebook is geen nachtmerrie voor online content marketeers, maar evenmin ook het walhalla. Content marketing draait immers rond het perfect afstemmen van inhoud op je specifieke doelgroep. Daarbij moet je nadenken waar je merk voor staat, welk imago je wil opbouwen en wat je strategie inhoudt. Op basis van die criteria kies je de meest geschikte communicatiekanalen. Facebook kan daar soms een meerwaarde vormen (vooral om naambekendheid te creëren), maar is soms niet geschikt als medium wegens te weinig ‘direct’.

Genereer je voldoende verkeer en bereik je voldoende potentiële klanten met je Facebook-pagina?.

Click to tweet!

Een voordeel van Facebook vormt bijvoorbeeld de mogelijkheid om berichten rechtstreeks vanop je persoonlijke pagina te promoten. Zo bereik je op een effectieve en goedkope manier meer mensen en bepaalde geselecteerde doelgroepen. Daarbij kun je zelf bepalen hoeveel je wilt uitgeven aan het promoten van een bericht of een sociaal evenement.

De rol van persoonlijke keuze

De keuze voor bepaalde social mediakanalen voor online content marketing hangt vaak ook af van de persoonlijke keuze van de gebruiker. Werkt iemand graag met Facebook of ziet hij meer heil in Twitter of LinkedIn? Een insteek die vaak bepalend is bij het nemen van strategische keuzes.

Conclusie

Mocht u dus ook twijfelen om uw Facebookaccount offline te halen, kan je volgens Neil Patel best volgende vragen stellen: is er een positieve return on investment? Genereer je voldoende verkeer en bereik je voldoende potentiële klanten? Als dat het geval is, is er niet meteen een reden om het speeltje van Mark Zuckerberg overboord te gooien.

Executive Summary

Bij content marketing moet je goed nadenken waar je merk voor staat, welk doelpubliek je wil bereiken en wat je boodschap is. Pas op basis van die criteria kies je dan je kanaal.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *