Facebook investeert in onderzeese internetkabel

We beseffen het misschien niet goed, maar onderzeese kabels doen het internet in vele gevallen ‘draaien’. De kabels zorgen voor een enorme hoeveelheid aan bandbreedte, maar – hongerig als het internet is – kan het altijd beter en is er behoefte aan meer. Omdat dit soort kabels een grote investering vormen, zijn het meestal verschillende bedrijven die erin investeren. Er bestaat immers altijd een hele groep ondernemingen die belang hebben om grote hoeveelheden data te kunnen transporteren. 

Het gaat om bedrijven van diverse pluimage en meestal zijn ze actief in de sectoren van de telecommunicatie of de financiële sector. Google ontbreekt uiteraard ook niet op de lijst. En nu heeft ook Facebook de stap gezet en beslist om een bijdrage te leveren in de constructie van de Asia Pacific Gateway. Deze onderzeese kabel in glasvezel verbindt Maleisië met Korea en Japan. De kabel (van zo’n 10.000 km!) zal ook doorgetrokken worden richting China, Hong-Kong, Taiwan, Viëtnam en Singapore.


Enorm groeipotentieel

Het is niet bekend hoeveel Facebook exact investeert, maar de totale investering van de betrokken partijen bedraagt tot dusver 450 miljoen dollar. In 2014 moet hij operationeel zijn. De totale capaciteit van de glasvezel kabel bedraagt 55 Tbps. Facebook heeft geen plannen om in Azië een datacenter te bouwen waardoor netwerk connecties kritisch zijn, vooral omdat er in de meeste landen in de regio nog veel groeipotentieel is voor het bedrijf van Mark Zuckerberg en de zijnen. Bovendien zal bijna alle internetgroei de komende jaren in Azië plaatsvinden. Redenen genoeg dus om de focus ook volop op het Oosten te richten.

Meer en meer Japanse en Koreaanse Facebook gebruikers

Stel dat er toch een Aziatisch datacenter op naam van Facebook komt, dan is de onderzeese verbinding meer dan meegenomen. Daarmee kan het veel sneller data transporteren dan over eender wel bestaand netwerk. Het gaat ook om een strategische zet omdat er almaar meer Japanse en Koreaanse Facebook accounts worden aangemaakt. Zowat 17 miljoen gebruikers kwam in mei uit Japan, tegenover 8,2 miljoen in mei vorig jaar. Toch blijkt de sociale netwerksite Mixi nog altijd het grootste in Japan, terwijl Cyworld de populairste is in Zuid-Korea.

Executive Summary

Azië komt hoe langer hoe meer in de picture
Facebook focust op regio met enorm groeipotentieel

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *