EK 2012 en social media – een goede combinatie?

De sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse samenleving. Het mag dus niet verbazen dat er ook rond het EK 2012 heel wat social media buzz is. Maar hoe gaan social media en sport samen? En is het altijd een goede zaak?

Er zullen voorstanders zijn en tegenstanders. Zo zijn er verschillende coaches, o.a. Bert van Marwijk van Oranje, die het twitteren van hun spelers wel toestaan en dan zijn er weer andere die een totaalverbod opgelegd hebben, zoals de trainer van Denemarken…

ek-2012-euro-2012-social-mediaSocial media policy voor spelers en teams?

Je zou je beginnen afvragen of een social media policy geen vereiste begint te worden voor spelers, trainers, clubs, etc. Sommige clubs zijn al goed bezig met conversation management – Club Brugge en AA Gent zijn er daar bijvoorbeeld twee van – maar er zijn er nog heel wat die nog veel te leren hebben op vlak van social media en het potentieel ervan. Hiervoor kunnen ze ten rade gaan bij FC Barcelona die niet alleen een social media policy heeft maar haar werknemers en spelers ook traint en bijbrengt wat de kracht van iedere tweet of post kan zijn. Op hun website hebben ze bovendien ook een pagina waarop al het social media nieuws rond FC Barcelona verzameld wordt.

Een social media policy is dus zeker geen slecht idee. Er zijn al verschillende problemen geweest rond social media en sportclubs. Zo werd op het WK 2010 de ruzie tussen een speler en de trainer van het Franse team via social media de wijde wereld ingestuurd wat voor heel wat heisa zorgde. Voor zover we weten, zijn er voor het EK 2012 trouwens nog geen social media fails. Via een social media policy kunnen zulke situaties en fails dus vermeden worden en kan er ook meer gehaald worden uit social media.

Daarnaast zou dus ook een social media training geen slecht idee zijn voor vele clubs en topatleten. Zo kunnen ze leren hoe om te gaan met social media, welke reacties ze wel of niet mogen beantwoorden en vooral hoe ze die kunnen beantwoorden.

Social media voordelen & nadelen voor sport

Wat voor bedrijven geldt, geldt ook voor clubs en spelers. Via social media kunnen ze namelijk werken aan hun branding en imago, kunnen ze het fan engagement verhogen, nieuws zeer snel verspreiden, enzovoort.

Maar niet alleen voor zich persoonlijk. Een beroemde sporter of club met vele fans kan een grote community opbouwen en kan zo grote groepen mensen activeren om bv. meer te sporten. Nu dat we in België een kampioen snowboarden hebben, zal er ongetwijfeld meer interesse zijn in die sport. Mocht Seppe zich nu een twitteraccount aanmaken (want die lijkt er voorlopig nog niet te zijn), dan zou hij verschillende mensen kunnen activeren om meer te sporten en te snowboarden.

Maar social media heeft ook nadelen. Zo kunnen sporters, trainers en clubs publiekelijk aan de schandpaal genageld worden. Het gevaar schuilt er dan in dat zij hier ook op ingaan en de situatie doen escaleren. Dit is al meermaals gebeurd en zonder social media policy en voorlichting zullen zulke dingen zeker nog gebeuren…

ek-2012-griekenland-social-media-twitter

In het geval van het EK 2012 is vooral de snelheid waarmee nieuws verspreid wordt via social media een pijnlijke zaak. Oekraïne en Polen doen er namelijk alles aan hun imago hoog te houden en geweld tot een minimum te beperken. De massamedia kunnen ze dan misschien enigszins manipuleren maar wat fans en supporters via social media tweeten over het EK, daar hebben ze geen vat op. Foto’s en filmpjes van rellen zijn dan ook al lustig gedeeld wat voor het imago van de twee landen natuurlijk geen goede zaak is.

EK-2012-social-media-rellen

Social Media acties EK 2012

Voor bedrijven gaan social media en sport sowieso hand in hand. Zo zijn er al heel wat EK 2012 apps waarlangs fans hun team kunnen steunen, meer te weten kunnen komen over hoe hun team het doet, spelletjes kunnen spelen tegen fans van andere teams, enzovoort. Uiteraard allemaal voorzien van de nodige branding zodat ze hun merk op een positieve wijze kunnen associëren met het EK 2012.

Enkele van de beste EK 2012 apps:

Daarnaast biedt het EK 2012 ook een mooie kans aan  bedrijven om zichzelf gratis en voor niets in de kijker te plaatsen. Raar genoeg vinden we weinig tweets terug van bedrijven. Adidas organiseerde blijkbaar een actie waarbij ze de handschoenen van Petr Cech weggeven. Toch een beetje een gemiste kans. Zeker als je weet dat je zéér makkelijk in het oogveld van duizenden voetbalfans kan komen door simpelweg #ek2012 of #euro2012 toe te voegen aan je tweets…

social-media-ek-2012-bedrijven-adidas

Wat denken jullie? Gaan social media en sport hand in hand? En moeten spelers, clubs en trainers social media voorlichting krijgen? Deel het met onze lezers!

 

Executive Summary

Het EK 2012 en social media
Wat kan social media betekenen voor de spelers, clubs en bedrijven tijdens een event als het EK 2012?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *