Wêr bisto? Zo ontdek je welke social media je doelgroep gebruikt

Social media kweken sneller dan de konijnen in het gemiddelde stadspark. Net wanneer je Foursquare en Pinterest onder de duim hebt, laten Periscope en Snapchat van zich horen. Je bent zeker niet de enige die het niet over z’n hart krijgt om dat Nieuwe Platform links te laten liggen (het idee van gemiste kansen: de horror). Maar je kunt simpelweg niet alle social media tegelijk bespelen, tenzij je kickt op ondermaatse prestaties. Waarom niet je sociale marketingpijlen richten op die paar platformen waarvan je wéét dat je doelgroep ze gebruikt?

Meten: meer dan een modewoord

Ook al heb je het gevoel dat je je potentiële klanten goed kent, simpelweg proberen te gokken welke sociale media platformen ze gebruiken, is synoniem met verspilde tijd en een bijna-maar-toch-net-niet-helemaal-raak resultaat. Alleen door onderzoek en metingen kom je te weten op welke platformen je doelgroep echt actief is. Jammer genoeg bestaat er geen kant-en-klare website die je die informatie op een schoteltje aanbiedt. Maar door het probleem van verschillende kanten te benaderen, kom je al een heel eind.

Je kunt niet alle social media tegelijk bespelen. Richt je pijlen op die paar platformen waarvan je wéét dat je doelgroep ze gebruikt.

Click to tweet!

Welke social media gebruiken je doelgroep? Vragen staat vrij!

De beste manier om te ontdekken op welke social media je publiek uithangt, is – hou je vast – door het hen te vragen. Selecteer een tiental mensen die je als je ideale klanten beschouwt en die representatief zijn voor je hele doelpubliek. Je moet erop kunnen vertrouwen dat ze eerlijk hun mening zullen geven, dus als je klanten kunt strikken die al enkele jaren meegaan, is dat mooi meegenomen.

Hoewel je uiteraard geen elke kans op klantenbinding wil laten schieten, hou je het doel van dit gesprek maar beter voor ogen. Om zeker te zijn dat je er de informatie uithaalt die jij nodig hebt, formuleer je vooraf je vragen. Bijvoorbeeld:

  • Wat is je favoriete sociale media platform?
  • Waar deel je het liefste content?
  • Welk soort content deel je op welk platform?
  • Waar zoek je meestal je vrienden, familieleden, collega’s of kennissen op?

De volgende stap? Distilleer uit de antwoorden een heuse enquête die je veel ruimer verspreidt. Want hoewel je waarschijnlijk de meest betrouwbare info uit je klanteninterviews haalt, kun je deze natuurlijk niet op grote schaal afnemen.

Waar zitten de Wally’s die doorwegen?

Nadat je hebt uitgeplozen of je potentiële klanten nu Facebookers, Pinteresters, Twitteraars of Instagrammers zijn, probeer je te achterhalen waar de influencers actief zijn. Dit zijn figuren die populair zijn bij je doelpubliek, die gehoord worden en dingen in gang kunnen zetten. Geen idee wie deze helden zijn? Gooi Social Mention, Delicious en Board Reader in de strijd en ga na wie er veel te vertellen heeft over de trefwoorden die met jouw product of dienst te maken hebben.

Even gluren bij de …

Een beetje concurrentieanalyse kan nooit kwaad. Stel al brainstormend een lijst op van 5 tot 10 bedrijven die het publiek bedienen waar jij ook op aast. Vul dit lijstje aan door relevante trefwoorden in combinatie met ’blog’ of ‘podcast’ aan Google te voeren. Je kunt ook BuzzSumo gebruiken, waar je de meest gedeelde content vindt over de topics die je in de zoekbalk gooit.

Een logische volgende vraag: op welke social media wordt de content van deze concurrenten het meest gedeeld? Terug over naar BuzzSumo. Tik deze keer de domeinnaam van de eerste site op je lijstje in de zoekbalk en klik op de ‘search’-knop. BuzzSumo beloont je met een hapklare top 5 van de meest populaire posts van die bepaalde website én toont je de statistieken voor Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, en Google+. Als je dit proces herhaalt voor je hele lijstje, ontdek je vast patronen waaruit je de twee populairste sociale sites kunt afleiden.

Past het sociale schoentje?

Voor je dan halsoverkop al je tijd en energie investeert in die twee geprefereerde platformen, dubbelcheck je maar beter of ze toch wel aansluiten bij je product/service en je marketingdoelen. Zo zijn Instagram en Pinterest bijvoorbeeld heel beeldgerichte media. Besluit je om hier volop op in te zetten, dan moet je er natuurlijk wel in slagen om met visueel sterke en inspirerende content over de brug te komen. Start de carrousel.

 

 

Executive Summary

Je kunt niet op alle social media tegelijk aanwezig zijn. Richt je marketingpijlen op die paar platformen waarvan je wéét dat je doelgroep ze gebruikt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *