De Google Plussen: de vele voordelen van G+ op een rijtje

qm-google-plus-plus

Nu het organisch bereik van Facebook op nul afstevent en Google+ anno 2014 sneller groeit dan het advertentieplatform van Mark Zuckerberg, wordt G+ almaar aantrekkelijker voor bedrijven. Het op één na grootste netwerk ter wereld werd lang stiefmoederlijk behandeld door marketeers, maar die periode is voorbij. Oorzaak: de symbiotische relatie tussen search en social. Geen enkel ander netwerk is beter gewapend om merken en bedrijven te boosten op beide vlakken.

Kringen is winnen

Waar Facebook bedrijven en particulieren meer en meer ergert met beperkende filters en restrictieve updates, kiest Google+ met haar ‘Circles’ voor openheid. Posts gaan niet door een veelvoud aan algoritmes voor ze al dan niet in je overzicht verschijnen. Gebruikers hebben hun Google Plus-ervaring volledig zelf in de hand dankzij kringen. Die kunnen ze naar eigen goeddunken instellen en aanpassen. Meteen ook het voordeel voor bedrijven: ze kiezen zelf het publiek waarmee ze hun updates delen, zonder de tussenkomst van een algoritme.

Geen enkel ander netwerk is beter gewapend om merken en bedrijven te boosten.

Click to tweet!

Een rimpelloze klantendienst dankzij Communities

In de Communities van Google Plus kunnen gebruikers samentroepen om gedeelde interesses en passies te bespreken. Communities bieden bedrijven een uitgelezen kans om de vinger aan de pols te houden én uiteraard ook deel te nemen aan relevante gesprekken. Je hebt in principe toegang tot een relevant publiek zonder daarvoor een forum te hoeven opstarten. Bovendien wordt deze feature nog eens versterkt door Google Hangouts, waarmee je audio/video-gesprekken kan voeren met fans en (potentiële) klanten. Voor meer technisch georiënteerde bedrijven is dit een uitstekende tool om vragen te beantwoorden en service te voorzien.

G+ en SEO: a match made in heaven

Nog een incentive nodig om de sprong naar Google Plus te wagen? Wat dacht je van het SEO-voordeel dat de grootste zoekmachine ter wereld je biedt? De rechterzijde van organische zoekresultaten is namelijk voorbehouden voor merken en bedrijven met Google Plusprofielen, waardoor je heel wat visibiliteit kan vergaren voor je bedrijfsinformatie, logo, locatie, website enz… Bovendien hebben +1’s een rechtstreekse, hoewel niet 100% duidelijke, invloed op je ranking in de zoekresultaten. Het overwegen waard dus!

Wat dacht je van het SEO-voordeel dat de grootste zoekmachine ter wereld je kan bieden?

Click to tweet!

Meer nadruk op content

Ook de nieuwe feature +Post ads maakt het (content) marketeers heel wat eenvoudiger. De feature laat namelijk toe om Google+ content op een eenvoudige manier te herwerken tot Display ads. Hoe het werkt? Merken en bedrijven kunnen hun content gemakkelijk ‘ombouwen’ tot ads die dan binnen de Google Plus interface verschijnen als conversationele display ads. Foto’s, video’s, Hangouts… Alle soorten content komen in aanmerking om via ads op meer dan twee miljoen websites geplaatst te worden. Merk daarbij op dat Facebook uiteraard ook advertenties aanbiedt, maar dat die beperkt blijven tot het Facebook-platform. Zoekgigant Google biedt op dit vlak heel wat meer mogelijkheden.

Executive Summary

De invloed van Google Plus is niet te onderschatten, zeker als je de integratie met andere Google-producten in acht neemt. Hoe je Google Plus het best kan omschrijven? Als een dashboard/uitvalsbasis dat je toegang geeft tot onder meer Search, YouTube, Android, Chrome en Gmail. De mogelijkheden (en insights) die deze doorgedreven integratie oplevert, maakt het platform tot een krachtige tool voor online marketeers. Google Plus mag dus niet langer ontbreken in je social media strategie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *