9 rampzalige fouten op sociale media en hoe ze te vermijden

qm-9-sm-errors

We stelden eerder al dat 71% van de marketeers in 2014 méér zal investeren in sociale media. Wie als bedrijf sociale media wil gebruiken, doet dat maar beter meteen goed. Zo bouw je online een positieve reputatie op, en dat merk je vast ook aan je verkoopresultaten. Om je hierbij een handje te helpen stelden we alvast een lijst op van 9 fouten die je zeker niet mag maken op sociale media.

01/

Sociale media compleet negeren

De ergste fout die je op vlak van sociale media kan maken, is het negeren ervan. Sociale media zijn alomtegenwoordig, je kan er als bedrijf echt niet meer omheen. Bovendien wordt er op sociale media zeker over je bedrijf of product gesproken. Wanneer je zelf aanwezig bent op deze platformen, kan je zelf monitoren wat er geschreven wordt, en gepast reageren.

02/

Obsessief likes verzamelen

De kwaliteit van je volgers primeert op de kwantiteit

Likes en volgers zijn zeer interessant, maar ze mogen geen doel op zich worden. 1000 likes, wat betekent dat nu eigenlijk? Sociale media zijn geen doel, maar een manier om je verkoop een handje te helpen. Bovendien is de kwaliteit van je volgers belangrijker dan de kwantiteit. Volgers letterlijk aankopen bij een dubieus bedrijf is helemaal uit den boze, mensen die je uit echte interesse volgen op sociale media zijn het meest waardevol.

03/

Overal en nergens aanwezig zijn

Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Fourqsuare, LinkedIn, Flickr, Vine, … De lijst van sociale netwerken wordt alsmaar langer. Wie een uitgebreid social media team heeft, kan op vele sociale netwerken aanwezig zijn. De meeste bedrijven kunnen echter beter enkele sociale media uitkiezen en daarop focussen. Kies de sociale netwerken die het meest gebruikt worden door je doelgroep, en zorg op deze netwerken voor goede content en een goede service.

04/

Inconsistentie is dodelijk

Zorg voor regelmatige updates op elk sociaal netwerk. Wanneer je de ene week dagelijks post, en de week daarop niets van je laat horen maak je immers een heel slechte indruk. Heb je de ene week meer tijd dan de andere? Plan je posts dan in zodat ze op een bepaalde datum verschijnen, om zo de continuïteit te garanderen. Ook de algemene boodschap die je uitdraagt via sociale media moet consistent zijn.

05/

Copy, paste naar elk sociaal netwerk

Negatieve reacties op sociale media negeren is absoluut not done

Het is perfect mogelijk om je Facebookposts automatisch ook op Twitter, LinkedIn of nog andere sociale media te laten verschijnen. Dat lijkt een goed idee, omdat het een tijdsbesparing oplevert. Niets is echter minder waar. Met updates die aangepast zijn aan het sociaal netwerk in kwestie bereik je immers veel meer.

06/

Veel blabla, weinig interactie

Sociale media gebruiken om onverhulde reclame te maken is absoluut not done. Maar ook meer praten dan luisteren is geen goed idee. Het grote voordeel van sociale media is immers dat je de dialoog kan aangaan met je (potentiële) klanten. Zorg dus voor een boeiende dialoog en bouw een social community op rond je merk. Spreek zoals een persoon, niet zoals een machine.

07/

Niet reageren op negatieve commentaar

Negatieve reacties op sociale media zijn onvermijdelijk. De manier waarop je ermee omgaat is cruciaal. Negatieve reacties mag je nooit zomaar verwijderen. Wat je wel moet doen? Snel, vriendelijk en begripvol reageren en het probleem oplossen. Zo maak je van iets negatiefs toch nog iets goeds!

08/

Nooit een call-to-action

Wat je doet op sociale media heeft uiteraard een doel: zorgen voor meer verkoop. Alle posts op sociale media moeten een meerwaarde betekenen voor je volgens. Dat kan omdat je posts informatief, grappig of gewoon amusant zijn. Van tijd tot tijd is een call-to-action wel op zijn plaats.  Dat kan vanalles zijn, maar in vele gevallen gaat het om het genereren van trafiek naar je website, bijvoorbeeld door een link te posten. Zorg dat je dit in Google Analytics kan analyseren, zo weet je perfect welke updates en welke sociale netwerken het meest efficiënt zijn!

09/

Niet meten

Sociale media zijn niet vrijblijvend. Van elke marketinginspanning wil je uiteraard duidelijke resultaten zien, en dat is met sociale media niet anders. Gebruik Google Analytics om verkeer van sociale media naar je website te meten. Dankzij Facebook statistieken of Twitter Analytics krijg je in een oogopslag een beeld van hoe goed je het doet op deze sociale media: je aantal volgers, likes, shares, retweets, …

Heb je nog meer tips voor bedrijven op sociale media? Of ken je nog meer fouten die niemand meer mag maken? Deel ze met ons in een reactie!

Executive Summary

Social media zijn niet meer weg te denken binnen een uitgekiende digitale marketingstrategie. Maar hoe pak je dat precies aan? Wat zijn de do’s en de don’ts? En hoe ga je om met negatieve reacties? Wij zetten 9 fouten op een rijtje die je maar best kan vermijden!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *