Content shock: is het einde van content marketing in zicht?

qm-content-shock

Content marketing is nu al enige jaren de melkkoe van marketeers. ‘Content is king’, luidt het credo. En dus krijgt het internet dagelijks duizenden nieuwe artikels en video’s te slikken. Opvallen in die zee van content (het aanbod verdubbelt elke 9 maanden!) vraagt steeds grotere investeringen. De vraag is echter: hoe lang zullen bedrijven nog bereid zijn die inspanningen te leveren? Volgens sommige analisten is het slechts een kwestie van tijd vooraleer het fenomeen ‘content shock’ de kleinste spelers vleugellam zal maken. Doemdenkerij of de harde realiteit?

01/

Content marketing en economie

Content marketing ontsnapt niet aan de economische wetten van vraag en aanbod: als het aanbod de vraag overstijgt, dan daalt de prijs. De ‘prijs’ van content is misschien wat verwarrend – we geven onze content immers gratis weg – maar we investeren wel tijd en mankracht in blogs en dergelijke. En die kosten geld. Een stuk minder dan wat je betaalt voor online advertenties, maar toch …
02/

Content wordt steeds duurder

Om zich online te onderscheiden van de concurrentie moeten bedrijven steeds grotere inspanningen leveren. Wellicht is het budget voor online marketing ook bij u de voorbije tien jaar flink gestegen … Daar waar u online marketingafdeling 15 jaar geleden amper één persoon telde, is die vandaag de dag wellicht uitgegroeid tot de spil van uw marketingbeleid.
03/

De gevolgen van ‘content shock’

Hoe lang gaan bedrijven nog bereid zijn om die stijgende kosten te dragen? Sommige content marketeers zien de toekomst somber tegemoet en vrezen dat de zogenaamde ‘content shock’ ervoor zal zorgen dat enkel de spelers met de grootste portefeuille zich online zullen kunnen handhaven. Kleinere bedrijven zullen verdwijnen uit de zoekresultatenpagina’s, simpelweg omdat hun financiële middelen te beperkt zijn om potten te breken in de strijd om de beste ranking.

 Wat ‘content shock’ in de eerste plaats duidelijk maakt, is dat (sociale) media in de toekomst belangrijker dan ooit zullen worden. Het is daar dat gebruikers over jouw product of dienst spreken en aan virtuele mond-tot-mondreclame doen.

Click to tweet!

04/

Sociale media worden belangrijker dan ooit

Het is een feit dat er een ware content-explosie aan de gang is. Dat online marketeers steeds grotere budgetten moeten vrijmaken spreken we ook niet tegen. Maar dat content marketing uiteindelijk enkel voor de lucky few zal weggelegd zijn, is een brug te ver. In de Verenigde Staten mag de markt dan al verzadigd zijn, in België en Nederland is dat nog lang niet het geval. Hier is content marketing amper twee jaar geleden écht uit de startblokken geschoten. We hebben dus nog wel een weg af te leggen.

Wat ‘content shock’ in de eerste plaats duidelijk maakt, is dat (sociale) media in de toekomst belangrijker dan ooit zullen worden. Het is daar dat gebruikers over jouw product of dienst spreken en aan virtuele mond-tot-mondreclame doen. Content marketing moet dus gezien worden als onderdeel van een online totaalpakket dat er, ook in de toekomst, zal in blijven slagen om (potentiële) klanten aan je merk of dienst te binden.

Geweldige content die niet gedeeld wordt, blijft gewoon content en is niet geweldig!

De kwaliteit van de content zal aan belang toenemen, en uiteindelijk is het je publiek (als je er al één hebt opgebouwd) dat zal oordelen over je content. Geweldige content die niet gedeeld wordt, blijft gewoon content en is niet geweldig.

Dat advertenties zullen gebruikt worden om je content te verspreiden en je magistrale verhalen aan het juiste doelpubliek te serveren bewijst de verwachte groei inzake sociale media spend.

Executive Summary

Via de term ‘Content Shock’ wordt het explosief stijgend aantal berichten en content dat de wereld wordt ingestuurd omschreven. Er is steeds meer nood aan kwalitatieve content, waardoor deze onbetaalbaar dreigt te worden, aldus de theorie. We onderschrijven deze theorie niet, wat het onbetaalbaar worden betreft. We willen wel duidelijk stellen dat de kwaliteit en de distributie van content aan belang wint.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *