Case study: Belgische supermarkten op Facebook

Het is tijd voor een nieuwe case study van Belgische bedrijven op Facebook. Deze keer hebben we gekeken wat de grootste supermarktketens van België doen: Colruyt, Lidl, Aldi, Carrefour, Delhaize en nieuwkomer Albert Heijn. Wie gebruikt er zijn Facebook pagina en wat willen ze er eigenlijk mee bereiken?

Colruyt & Lidl

Ze hebben hun naam geclaimd. Dat is zowat het enige dat we kunnen zeggen van Colruyt en Lidl op Facebook. Met statische pagina’s zonder enige mogelijkheid tot interactie, doen deze twee ketens niets ‘social’ op Facebook … in België. Een kleine kanttekening: Lidl werkt wel aan zijn social media aanwezigheid in andere landen zoals Nederland. Het is wel niet helemaal correct om Colruyt volledig afwezig te noemen. Er is een Facebook pagina voor een restaurant/café aangemaakt met de naam “Proevertjes in de Colruyt” en 27.129 vinden deze pagina leuk. Er is ook nogal veel interactie op te merken, een erg geslaagde fan pagina dus. Alleen jammer dat ze niet in beheer van Colruyt is…

Den Aldi, Justin Bieber en olijven

Aldi logo

“Den Aldi“… De naam alleen al doet vermoeden dat dit geen officiële Facebook pagina is. Deze inactieve Facebook pagina lijkt gerund geweest te zijn door echte Aldi-fans. Met enkele foto’s en status updates is Den Aldi iets ‘populairder’ dan Lidl , maar blijkbaar kiezen discounters voor minder aanwezigheid op Facebook, hoewel social media nu niet meteen de grootste kost vormen om op te bezuinigen. Het lijkt zelfs een logische keuze voor discounters om social media te gebruiken als goedkoop marketingkanaal.

Gelukkig voor hen hebben ze schijnbaar allemaal een relatief goede offline reputatie, want we kunnen niet meteen echte haatpagina’s vinden zoals we bij Electrabel wel deden. De “Den Aldi”-pagina is zelfs overtuigend positief … op zijn eigen manier. Daarnaast zijn er nog enkele ‘interessante’ namen op te merken tussen de Facebook pagina’s over Aldi. De pagina “Ik doe altijd de olijf uit die pizza’s van den aldi” heeft bijvoorbeeld 9.900+ fans en den “Justin Bieber van den Aldi” heeft 1.134 fans.

Er is wel één minder positieve fan pagina te vinden, de internationale “i would rather DIE than take my p.e kit to school in an ALDI carrier bag” heeft 59.771 fans.

Carrefour Belgium & Indonesië

20.000 Facebook fans en wat nu?

Veel fans is goed, niet? Dit lijkt min of meer de volledige strategie van Carrefour geweest te zijn. Ze hadden als doel 20.000 fans en lokten hen met cadeaubonnen. Op 13 oktober hebben ze hun doel behaald en sindsdien is er geen enkele post meer te bespeuren van Carrefour Belgium. Is het doel van veel fans niet om hen relevante boodschappen te kunnen uitsturen?

Dit is een perfect voorbeeld waarom fans geen doel op zich zijn. Als je er niets mee doet, hebben deze 20.000 fans geen enkele waarde. Het is zeker niet positief dat er verschillende vragen zijn gepost op hun Facebook wall de laatste maand, zonder enige reactie. Als Carrefour niet reageert, waarom laten ze dan hun fans toe te posten op de Facebook wall?

Facebook Carrefour

Carrefour Indonesiê redt de eer

Toch zien we enige hoop voor Carrefour op social media. Hun Facebook pagina voor Indonesië is heel actief. Met een gemiddelde van 50 reacties per post en 100+ likes doen ze het echt niet slecht. Ze moeten zelfs niet veel moeite doen, ze gebruiken reclamefolders en offline acties om de Facebook pagina van content te voorzien. Veel interactie zorgt voor zichtbaarheid door middel van de Edgerank en de commerciële berichten zijn een duidelijke call-to-action, een simpele, maar mooie combinatie.

Daarnaast zijn ze nog redelijk sociaal ook. Ze geven antwoorden op vragen en meningen in de comments in plaats van deze simpelweg te negeren. Erg sterk dus vergeleken met hun Belgische Facebook pagina.

Carrefour Indonesia promotiepost

Delhaize

Delhaize logo

Bij het bekijken van de Facebook pagina van Delhaize krijg je meteen honger. Deze pagina legt duidelijk de nadruk op het culinaire met foto’s en posts. Ze promoten vooral hun voedingsproducten en gaan voor  interactie door vragen te stellen, al dan niet gerelateerd aan één van hun promoties.

Op vlak van interactie lijkt Delhaize duidelijk te winnen van de andere ketens. De nieuwe ‘praten hierover’ indicator toont ons 319, dit is 3 maal meer dan Carrefour Belgium hoewel ze ongeveer evenveel fans hebben. Berichten van Delhaize worden duidelijk meer geliked en men zal er sneller op reageren. Fans van Delhaize kunnen echter zelf niets plaatsen op de wall, enkel als comment. Voor grote supermarktketens lijkt dit een logische keuze, hoewel Albert Heijn een andere weg kiest.

Albert Heijn

I smurf AH

Albert Heijn begint nog maar net in België. Op de Facebook pagina vinden we hun eerste twee winkels in Brasschaat en Stabroek. Deze Facebook pagina lijkt ons de meest actieve van alle voorgaande supermarktketens. Hij is echter nog erg jong, waardoor Albert Heijn het met 4 keer minder Facebook fans moet doen. Toch is het ‘praten hierover’ aantal ongeveer even groot als dat bij Carrefour Belgium.

Interessant om op te merken is dat Albert Heijn aan al zijn fans toelaat berichten te plaatsen op de Facebook wall. Met het beperkte aantal fans dat ze nu hebben, is dit nog overzichtelijk en promoot het interactie. Als Albert Heijn verder groeit, vermoeden we dat deze toestemming ingetrokken zal worden. De eigen berichten zouden snel kunnen verdwijnen in een overvloed van al dan niet relevante berichten van fans.

De Facebook winnaar 2011


Delhaize group logo
Op vlak van cijfers wint Delhaize de competitie op dit moment, maar Albert Heijn kan hen binnenkort wel verslaan als ze hun 50 nieuwe winkels openen in België de komende vijf jaar. Deze informatie vonden we in één van hun status updates die meer dan 40 comments en 100 likes opleverde, dit zijn erg hoge getallen in vergelijking met de andere officiële pagina’s.

Ook Carrefour Belgium kan Delhaize van de Facebook troon stoten, indien ze dezelfde strategie als in Indonesië gebruiken. Er is duidelijk veel social media potentieel voor deze sector, maar het komt er helaas nog niet volledig uit door een gebrek aan aandacht en investering.

Executive Summary

Wat? Supermarktketens op Facebook
En? Verbazend genoeg zijn ze niet allemaal aanwezig op Facebook, ook hun social media strategie is niet altijd duidelijk.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *