Blunders en helden van social media in België

Brantono foot up Belgische bedrijven experimenteren steeds meer met sociale media. Vandaag hebben we twee voorbeelden die tonen waar het verschil ligt tussen acties met en acties zonder een degelijke voorbereiding en planning. In het bijzonder verbaasde ons de nieuwsbrief van Brantano. De bekende keten van schoenenwinkels benut de mogelijkheden van Facebook op een zeer originele manier zonder zijn doelen uit het oog te verliezen. Met een “foots-up” maken ze een leuke parodie op het bekende Facebook duimpje.  

Brantano op Facebook

Dit is echter niet het meest interessante aan hun acties op Facebook. Ze maken duidelijk dat hun pagina bedoeld is om promoties te delen met hun fans zowel in hun nieuwsbrief als op de pagina zelf. Hierdoor hebben klanten de juiste verwachtingen van de pagina en zal je minder fans hebben die je berichten liever kwijt dan rijk zijn. Ook hun applicaties passen perfect binnen deze strategie. Zo posten ze acties, hun brochures en de trends van het komende modejaar op hun Facebook. De kers op de taart is een Facebook webshop, waardoor je door hun assortiment kan bladeren zonder Facebook te verlaten en individuele producten met je vrienden kan delen. Helaas is het enkel een storefront, wat betekent dat je voor het afhandelen van de aankoop wordt doorverwezen naar hun website. Als je tips nodig hebt voor een succesvolle Facebook pagina of Facebook webshop laat dan zeker iets weten in de comments. Brantone Facebook store

 Vlaanderen Vandaag op … alles?

Voor deze vondst danken we Stew.be die met veel aandacht keken naar het VT4-programma Vlaanderen Vandaag dat een nieuw design kreeg voor het nieuwe TV-seizoen.  Hier werd extra aandacht besteed aan de aanwezigheid van Vlaanderen Vandaag op tal van social media: MySpace, Twitter, Facebook, Netlog, YouTube, Flickr, Google+ … Vlaanderen Vandaag doet het allemaal volgens de links die het hele programma door in beeld zijn. Als je echter van iets dichterbij naar de URL’s kijkt, voel je al enige nattigheid. www.netlog.be/Vlaanderen Vandaag, een spatie in een URL? OK, foutjes kunnen gebeuren. Helaas verwijst www.netlog.be/VlaanderenVandaag ook niet naar een pagina over het VT4-programma. Hetzelfde geldt voor alle andere links die in het programma komen. Het enige dat wel werkt is één van de twee Twitter accounts die in het programma voorkomt @vl_vandaag, hoewel ook hier de link niet foutloos is: wwwtwitter.com/@vl_vandaag  Moraal van het verhaal? Het is beter één sociaal netwerk aan te vullen met een duidelijk doel voor ogen, een plan en goede voorbereiding dan ze allemaal te willen doen … en verder niets.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *