Bing & Facebook stappen samen in het ‘social search’-verhaal

Bing_vs_GoogleOnder het mom van ‘een nieuw tijdperk van social search’, maakte Bing gisteren bekend dat ze nieuwe features zullen toevoegen aan hun zoekmachine. Dit doen ze om de zoekresultaten te personaliseren opdat ze iedereen een verschillende zoekervaring kunnen bieden, gebaseerd op de ‘likes’ van hun vrienden op Facebook.

Eén van de nieuwe features is ‘Liked by your friends’. Het gaat hier om een module in de zoekresultaten die, indien gebruikers ingelogd zijn op hun Facebook account, hun zoekresultaten zullen beïnvloeden. Naargelang naar wat een gebruiker zoekt, kunnen ze resultaten te zien krijgen die ‘geliked’ zijn door hun vrienden op het sociale netwerk en die (uiteraard) gerangschikt zijn op relevantie. Dat wilt zeggen dat de module soms bovenaan, in het midden of onderaan staat of helemaal niet zichtbaar is.

Huidige zoekresultaten vergeleken met nieuwe resultaten

In het volgende voorbeeld van SearchEngineWatch wordt een steak restaurant gebruikt. De huidige resultaten bieden een lijst van restaurants met maps, telefoonnummers en recensies.

Bing_social_search

De toevoeging van ‘Liked resultaten’ kan ervoor zorgen dat je restaurants te zien krijgt die door je vrienden ‘geliked’ zijn.

Bing_social_search

Kenissen zoeken

Bing tracht ook om het vinden van mensen die je mogelijk kent makkelijker te maken. Volgens Bing bieden de resultaten van naamqueries (1 miljard  per maand!) een slechte gebruikerservaring op alle zoekmachines tenzij je zoekt naar een publiek figuur of bekend persoon. Gebruikers zouden slechts in 20% van de gevallen tevreden zijn over de resultaten. Hier ligt dus nog vrij veel potentieel voor Bing en het lijkt erop dat zij die niche van de markt willen innemen.

Om die niche in te nemen, zal Bing publieke informatie van de Facebook profielen van je vrienden opnemen in zoekresultaten zoals een locatie, middelbare school en hoge school of universiteit, werkinformatie en vrienden van vrienden als poging om de resultaten specifieker te maken. Bovendien kan je ook een vriend toevoegen of ze een bericht sturen vanuit de resultaten.

Bing_social_search

Privacy

Bing vertelde er wel bij dat ze de privacy hoog in het vaandel dragen en dat ze dus geen informatie over zoekopdrachten zullen delen met Facebook. Bing zal alleen verbinden met de mensen die je kent binnen je Facebook netwerk om je zo content te kunnen bieden die door je vrienden ‘geliked’ is. Gebruikers zullen een pop-up te zien krijgen waarin hen gevraagd wordt of ze een gepersonaliseerde zoekervaring wensen met zoekresultaten die gebaseerd zijn op ‘liked data’. Indien een gebruiker dit niet wenst, zullen ze ook geen gepersonaliseerde resultaten te zien krijgen.

Eerder hadden we het al eens over social search en Bing lijkt nu als eerste zoekmachine de eerste stappen te zetten op dit nieuwe pad. Benieuwd hoe Google en Yahoo! ( en andere zoekmachines) hierop zullen reageren. Leuke namen die hier al de ronde gedaan hebben aangaande de samenwerking van Bing & Facebook zijn FaceBing en BingBook. Stof tot nadenken voor Gates & Zuckerberg.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *