Adverteren op Facebook: Meer betalen voor minder clicks

Facebook is door de jaren heen uitgegroeid tot de website met het meeste paginaweergaves, maar zelfs dan Google. Om ook de inkomsten zo sterk te doen stijgen dacht men bij Facebook dat het online adverteren de manier bij uitstek was om hun beurswaarde om te zetten in echt geld. Zo zien we we nu steeds meer bedrijven die adverteren via Facebook. Er zijn steeds meer bedrijven die betalen om gezien te worden op het sociale netwerk.

Wat blijkt nu uit een onderzoek van TBG Digital? Dat de gemiddelde CPM jaar na jaar is gestegen met 41%, maar vanaf het derde kwartaal van vorig jaar gaat de CTR achteruit. Dit is niet wat je wilt zien als je steeds meer geld stopt in Facebook advertenties. Maar wat kan hier de oorzaak van zijn? We kijken even naar bevindingen van het report van TBG Digital.


Meer Advertenties per pagina

Volgens TBG komt de dalende CTR doordat Facebook meer advertenties is gaan tonen per pagina. Waar er vroeger vier advertenties te zien waren zijn nu zeven. En uit statistieken blijkt dat enkel één advertentie per pagina een click krijgt.  Dat maakt dat de kans op een click van 1 op 4 daalt naar 1 op 7. In de V.S. zijn in het laatste kwartaal van 2011 het aantal clicks gedaald met 8%. In Frankrijk was de daling het sterkst met 13% tijdens dezelfde periode. De vraag is nu wat de toekomst inhoudt voor Facebook adverteerders?

Sectoren met meeste impressies niet de meeste clicks

Uit het onderzoek blijkt dat de retail sector het hoogste aantal impressies op zich neemt. Zo krijgt deze sector 23% van de impressies. Maar de retail komt pas op de achtste plaats als we naar de CTR kijken. De sector met de hoogste click-through-rate is de entertainment sector. De sterkste stijger is de nieuws sector, hier steeg de CTR met met 196%. Dit toont aan dat deze sector grote mogelijkheden heeft op het sociale netwerk. Het geeft ook aan dat veel bezoekers op Facebook niet op het sociale netwerk zijn om tot aankopen over te gaan, maar vooral om informatie op te nemen en te delen.

Facebook wordt duurder

Uit deze cijfers blijkt dat zaken doen op Facebook duurder wordt. Maar dat is dan alleen voor de advertenties, daarnaast is Facebook een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingmix. Bedrijfsprofielen zijn gratis en zijn de ideale manier om met consumenten in interactie te treden. Het is de plaats waar consumenten komen om deals te zoeken, reviews te checken en ervaringen te delen.

Zoals we al aanhaalden is Facebook niet het medium dat moet zorgen voor directe aankopen. Daarom dat f-commerce nooit een groot succes is geworden. Maar Facebook is wel het medium bij uitstek dat klanten bindt aan merken en zo een belangrijke meerwaarde heeft bij het uitwerken van een sterke online business.

Executive Summary

Wat? TGB Digital deed een onderzoek naar kosten van adverteren op Facebook.
Say what? Nu blijkt dat men meer moet betalen voor minder clicks.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *