Activiteit op sociale media mag niet geconsulteerd worden

Volgens een onderzoek van het bureau Kelly Services bij meer dan honderdvijftigduizend respondenten in de Verenigde Staten, Asia-Pacific, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, is een meerderheid van de werknemers van mening dat een potentiële werkgever hun persoonlijke sociale mediapagina’s niet zou mogen bekijken.


Ook uit het onderzoek blijkt dat 55% van de werknemers van mening is dat werkgevers geen beroep zouden mogen doen op de persoonlijke sociale mediapagina’s van kandidaat-werknemers, om uit te maken of deze kandidaat wel degelijk geschikt is voor de vacature. Maar liefst 60 procent van de werknemers zegt eerder terughoudend om persoonlijke en professionele connecties in social media met elkaar te mixen. Dit uit vrees voor een negatieve invloed op de carrière.


Nog opmerkelijk: volgens het onderzoek verloopt de verspreiding van sociale media op de werkvloer sneller dan de ontwikkeling van regels die de sector zouden moeten helpen beheren.

Niet echt verwonderlijk: slechts één op vijf respondenten zal zijn mening over (bepaalde aspecten van) zijn baan op sociale media met vrienden en collega’s delen. Opmerkelijk: zes procent geeft toe om op het werk gevraagd te zijn te stoppen met het gebruik van sociale media.

Executive Summary

Onderzoek Kelly Services

Volgens een onderzoek van Kelly Services is een meerderheid van de werknemers van mening dat een mogelijke werkgever hun persoonlijke sociale mediapagina’s niet zou mogen bekijken.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *