7 op 10 niet opgezet met persoonlijke online reclame

Uit onderzoek in Nederland blijkt dat 70% van de Nederlanders niet opgezet is met internetreclame die hen targetten o.b.v. hun surfgedrag. Dit zijn de harde cijfers van het onderzoek dat werd uitgevoerd door Synovate in opdracht van de DDMA. Het is vooral de inbreuk op hun privacy dat de ondervraagden aanhaalde als grootste afgunst t.o.v. behavioural targetting.

De opdrachtgever van het onderzoek, DDMA, is een brancheorganisatie voor dialoogmarketing, hiertoe rekenen we de commerciële communicatie die gebeurt via het web maar ook via bijvoorbeeld het gedrukte medium.

Behavioural Targetting? No thanks!

Voor de meeste online marketeers klinkt deze uitkomst niet meteen als muziek in de oren. Want de marketing sector en andere media sectoren gaan de jongste jaren voluit voor nieuwe media om hun boodshap aan de man te brengen. De opzet van het onderzoek is achterhalen via welk mediakanaal de consument het liefst wordt benaderd door bedrijven.

Eerst werd er gekeken of mensen zich storen aan het indringende van reclame. Zo voelde meer dan de helft van de ondervraagden zich aangetast in hun privacy door de manier waarop bedrijven hen benaderen voor reclame. Vervolgens werd dezelfde vraag toegespitst op het internet. Hierbij steeg het aantal mensen dat zich aangetast voelde in hun privacy tot 7 op 10. En slechts 9% van de respondenten had geen enkel probleem met het tracken van hun surfgedrag om relevante reclame te zien te krijgen.

We zien in deze cijfers vooral de schrik die voortkomt uit de commotie rond de Cookie-wet die in Nederland moet goedgekeurd worden. De vele mediabelangstelling rond deze wet heeft ervoor gezorgd dat mensen meer achterdochtig uit de hoek komen als het over online marketing gaat.

Back to the old school?

Een andere uitkomst van dit onderzoek is al even verrassend. Zo blijkt dat de meeste mensen willen benaderd worden door bedrijven via mail, post en telefoon. Toch weer een kleine “slap” in het gezicht van vele online marketeers.

Als ik de top drie van kanalen bekijk dan denk ik persoonlijk dat mensen gewoon deze manieren kiezen die ze het best kunnen negeren. Ook al stelt men in het onderzoek dat de conversatie tussen bedrijf en consument vooral wordt gevoerd via telefoon, post en mail. Wie zich vaker begeeft op social media weet dat de conversatie nu ook steeds vaker wordt gevoerd op deze netwerken. En wanneer het grote publiek door heeft dat social media ook hen een zekere macht geeft zal ook de gemiddelde consument zijn conversatie via deze netwerken willen voeren.

We kunnen concluderen uit de cijfers van dit onderzoek dat de consument niet graag gestuurd wordt in zijn gedragingen. Zo kiest hij of zij het liefst voor mail en post omdat men hierbij zelf de keuze heeft om het contact aan te gaan met de bedrijven. Getargette reclame via surfgedrag wordt daarentegen veel te indringend ervaren.

Wat nu met persoonlijke online reclame?

Deze cijfers tonen enkel en alleen wat de consument van de reclametechnieken denkt. Maar men ziet geen cijfers van de effectiviteit van de reclame. Want ook reclame die niet meteen als aangenaam wordt ervaren, kan toch zijn effect hebben. En wanneer reclame zeer relevant is dan kan de consument ook niets anders doen dan klikken, hè?

Wat is jullie houding t.o.v. behavioural targetting? Horen jullie bij de 7O% Nederlanders die hier niet mee opgezet zijn? Of lijken jullie meer op de kleine groep van 9% die er helemaal geen moeite mee heeft dat hun gedrag online wordt getrackt? Laat het ons even weten!

Executive Summary

Wat?7/10 van de Nederlanders is niet opgezet met persoonlijke internet reclame.
En? De ondervraagden prefereerden mail, telefoon en post om benaderd te worden door bedrijven.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *