6 succesfactoren voor social media – Webwinkel Vakdagen 2012

Op de Webwinkel Vakdagen 2012 hebben we het succesverhaal gezien van Claudia Willemsen van Kleertjes.com. En succes was het codewoord wel in vele presentaties, zo ook de presentatie over de 6 succesfactoren voor social media. Deze succesfactoren worden eerder vertaald in 6 overtuigingstechnieken/principes die men kan voeren via social media.

Onder iedere succesfactor vind je onze reactie:

Schaarste

Het principe van schaarste wil men verkrijgen door via social media te laten weten dat er nog maar weinig van dit product X in stock is. “nog maar 7 stuks en dan is product X volledig uitverkocht”.

Is het wel verstandig om dergelijke technieken toe te passen via social media? Het lijkt ons dat dit een zeer goedkope manier is om je laatste stock te slijten aan anderen. En doe je enkel maar alsof het je laatste stock is, dan bedrieg je iedereen en wees dan zeker op je hoede voor de kracht van social media. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat de technieken van een bedrijf doorprikt en achterhaald worden waardoor ze achteraf veel negatieve reacties ontvangen.

Sociaal bewijs

Het principe van sociaal bewijs zegt dat mensen niet de tijd hebben om elke beslissing persoonlijk te nemen en dus vaak uitgaan van keuzes gemaakt door anderen. Pronk dus met je aantal volgers of likes en zo zal je als autoriteit beschouwd worden. Heb je nog geen grote fanbase, richt je dan op de eerste fans en zorg ervoor dat ze positief zijn over je online aanwezigheid. Met deze invloed kan je dan meer followers en likes winnen.

Is het een doel op zich om zoveel mogelijk likes en followers te verkrijgen? Wees actief op social media, help klanten en anderen, wees bereikbaar, behulpzaam en die likes en followers volgen wel. Maak het geen doel op zich om zoveel likes te verkrijgen, of om zoveel mogelijk followers te hebben, want dat zijn foute doelstellingen.

Wederkerigheid

Als je van een vriend een cadeau krijgt van een bepaalde waarde op je verjaardag, dan is de kans groot dat die vriend op jouw verjaardag iets van dezelfde waarde zal geven. Help je iemand via social media of biedt je hen gratis advies of een cadeau aan, dan zullen zij iets terug willen doen voor je bedrijf.

Als je iemand helpt of gratis advies verstrekt via social media, dan zou je niet mogen verwachten dat men iets zal terug doen. Bouw autoriteit op door anderen te helpen en je kennis te delen, daarna kunnen ze zelf beslissen of ze een aankoop doen bij jou of je volgen/ liken.

Sympathie

Bedrijven die we sympathiek vinden, daar kopen we. Dat is wat dit principe ons vertelt. Vertoont een bedrijf een zekere associatie met ons, dan voelen we ons beter bij dat bedrijf. Een Facebook bedrijfspagina kan andere pagina’s liken en deze worden dan ook vertoond in de favorieten van die pagina. Zo kan je tonen welke interesses er heersen bij een bedrijf. Mogelijke klanten identificeren zich zo mogelijk beter met je bedrijf omdat ze dezelfde interesses delen.

Het is zeker belangrijk om je niet al te koel op te stellen tegenover interactie op social media, maar dat pas je aan aan de situatie. Een boze klant met een serieuze klacht kan je niet gewoon negeren of je daar luchtig over uitlaten, die klant verdient je aandacht en een serieuze oplossing. Je kan nog zo sympathiek mogelijk overkomen bij de klant, als je zijn probleem niet kan oplossen, dan heeft hij niet veel nut meer aan je. Een sympathieke bedrijfscultuur en imago zijn oke en het is belangrijk om deze via zoveel mogelijk kanalen consistent uit te dragen, maar het is geen sluitende succesfactor voor social media.

Autoriteit

Prijst een bekendheid je producten of diensten aan, dan ga je deze producten of diensten ook positiever aanzien.  Iemand met autoriteit heeft een grote invloed op anderen en daar kan je handig van gebruik maken.

Voor een beginnende onderneming is het altijd handig dat een bekendheid je producten of diensten in een positief daglicht zet. Maar overdrijf hier niet in want het is belangrijk dat je vooral eerlijk overkomt. Werk ernaartoe om zelf de autoriteit binnen je vakgebied te worden. 

Consistentie

We trekken zelden een genomen keuze in twijfel. Zo zullen mensen die eerder een pagina hebben geliked op Facebook of een tweep volgen op Twitter, die keuze niet snel ongedaan maken. Men zal ook sneller iets kopen bij een winkel waar men eerder al iets gekocht heeft. Probeer dus je publiek te overtuigen om je te volgen of je pagina te liken.

Niemand koopt een tweede maal in een winkel waar de service slecht was, de producten te duur waren en men geen kwaliteit leverde. Consistentie is geen principe waarop men een strategie kan bouwen. Als je je fans heel de dag door spamt op Facebook met berichten, wees dan maar zeker dat ze die unlike knop snel gevonden hebben. Als je tweets niet de boodschappen bevatten die je volgers voor ogen hadden wanneer ze je volgden, dan ben je snel je followers kwijt.

Niet iedere succesfactor is overdraagbaar en wat voor de ene dus werkt, werkt niet altijd voor de anderen. Wel zijn er lessen te trekken uit bovenstaande succesfactoren. Zorg voor een duidelijke en goede social media strategie, tracht autoriteit binnen jouw sector te worden en zorg ervoor dat jouw doelgroepen een positief beeld van je onderneming hebben.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *