Zijn vrouwen beter in social media marketing?

qm-vrouwen-in-social-media

Een goede social media marketeer moet over heel wat kwaliteiten beschikken. Niet alleen technische vaardigheid en kennis van best practices zijn belangrijk, ook persoons- en zelfs geslachtsgebonden kenmerken spelen een rol. Zo zijn mannen eerder resultaatgericht, terwijl vrouwen sterker inzetten op communicatie. Is dat laatste een voordeel als social media marketeer?

De professionele verschillen tussen mannen en vrouwen

“Vrouwen zijn empathisch, mannen resultaatgericht. Welke kwaliteit is het meest waardevol op sociale media?”

Dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen is niet bepaald een geheim. De psychologie hierachter is erg uitgebreid, maar samengevat komt het erop neer dat vrouwen communicatiever zijn en meer over gevoelens praten. Mannen zijn dan weer direct en resultaatgericht. Ook in de professionele wereld zijn die verschillen tussen de geslachten duidelijk. Neem bijvoorbeeld een netwerking-event. Vrouwen zullen sneller polsen naar de mening van anderen over het event, en zullen sneller samen gaan netwerken. Mannen zijn eerder gericht op het verzamelen van businesskaartjes en vragen meteen wat de ander concreet voor hen kan betekenen.

91% van de vrouwen voelt zich online onbegrepen

Het leidt geen twijfel dat beide technieken in het bedrijfsleven erg nuttig zijn. Maar geldt dat ook voor social media managers? Het is namelijk zo dat er meer vrouwen actief zijn op sociale media dan mannen. Bovendien geeft 91% van hen aan dat ze vinden dat online adverteerders hen niet begrijpen. (she-conomy). Het is eveneens bewezen dat vrouwen gemakkelijker contacten leggen met andere vrouwen dan met mannen.

Zijn vrouwen nu echt betere social media marketeers?

Op sociale media is wederzijdse communicatie en begrip erg belangrijk om een geëngageerd publiek op te bouwen. Sociale media steunen dus eerder op typisch vrouwelijke kwaliteiten. Mannen zijn vooral sterk in ‘hard sell’, maar dat is op sociale netwerken volledig uit den boze. Het is dus best mogelijk dat de gemiddelde vrouw dankzij haar sterkere communicatieve en empathische vaardigheden beter is in social media marketing dan de gemiddelde man. Zeker wanneer het gaat over communicatie naar vrouwen is er waarschijnlijk wel een effect.

Natuurlijk zijn er ook grote individuele verschillen en zijn er heel wat mannen die zeer sterk zijn als social media manager. Voor wie een typisch mannelijk product verkoopt, is een mannelijke social media marketeer misschien wel beter, omdat die meer voeling heeft met de noden van andere mannen en daarop kan inspelen.

Executive Summary

Vrouwen zijn communicatief en empathisch. Betekent dit dat je beter een vrouw aanneemt als social media marketeer? Als je je op vrouwen richt waarschijnlijk wel, al zijn er toch enkele aandachtspunten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *