Wil je Facebook credits krijgen om advertenties te zien?

Cityville een Facebook game van Zynga

Facebook staat sterk op de markt van online display advertenties. Toch zijn er nog veel problemen met adverteren op Facebook. Vooral de CTR is veel lager dan bij de grote concurrent Google. Daarnaast is de positie aan de rechterkant van het scherm is minder ideaal dan bovenaan het scherm.

Daarom experimenteert Facebook met een nieuwe vorm van advertenties. Als je speciale video-advertenties bekijkt, krijg je een Facebook Credit. Eén credit is te vergelijken met $0,10. Die vorm van adverteren zal vooral in social games worden opgenomen.

Meer engagement?

Een incentive is altijd handig om fans en prospects te engageren. Het idee achter die vorm van adverteren spreekt dan ook wel aan. Adverteerders krijgen ruimte om creatieve ideeën uit te werken in uitgebreide video advertenties. Terwijl fans extra aangesproken worden door een creatiever medium.

Toch lijkt deze ad-on-demand filosofie toch wel enkele problemen met zich mee te brengen. Betalen om advertenties te bekijken zorgt vanzelfsprekend voor misbruik en impressies zonder dat er enige interesse is in het merk of product. Mensen kijken gewoon om betaald te worden. Andere sites hebben het concept eerder geprobeerd met relatief weinig succes … maar Facebook is niet zoals alle andere sites.

Facebook credits promoten

Het voordeel van Facebook ligt echter niet enkel bij een potentieel groter engagement en een hogere CTR. Ook de waarde van Facebook credits krijgt weer een boost. Facebook credits kan je gebruiken voor Facebook games, Facebook deals en huurfilms op Facebook. De nieuwe munt staat echter nog in de kinderschoenen, waardoor elke extra gebruiker zeker welkom is.

Heeft Facebook de ideale niche voor adverteren gevonden of is het gedoemd tot falen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *