Wat is de waarde van een Facebook-fan?

Wat is de waarde van een like? Wat is de waarde van een Facebook-fan? Wat draagt een Twitter-volger bij…? Stuk voor stuk vraagtekens die leiden tot de grote hamvraag: wat is de ROI van social media? Op dit moment absoluut een hot topic, net zoals social media analytics. TNS en We Are Social vatten de koe bij de horens en trachtten in hun case study een waarde te plakken op een Facebook-fan.

Bulmers: Original Irish Cider

Het marktonderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Bulmers, een merk van Ierse appelcider. De twee bureau’s namen voor hun studie 2 steekproeven: een groep Bulmers Facebook-fans, vergeleken met een controlegroep van appelciderdrinkers in het algemeen. Eindconclusie klonk logisch in de oren en bevestigde wat we al hadden verwacht: de merkvoorkeur (brand preference), evenals de bereidheid om meer te betalen voor het product, was veel sterker aanwezig in de groep met fans.

Er werd echter nog een stapje verder gegaan door de waarde van de Facebook-fans te kwantificeren, tastbaar te maken in het geval van Bulmers. In dit proces waren ze in staat om te bepalen hoeveel een Facebook-fan extra waard is voor het merk. Voor Bulmers zou dit neerkomen op zo’n 3,85 Britse pond extra per Facebook-fan, per week. Dit getal werd als volgt berekend:

Waarde van een Facebook-fan Bulmers

Dus, waar moet op gelet worden…?

  • Je hebt een bestaande klantenbasis – focus daarop | Social media draait nog altijd rond relevante content voor de juiste mensen. Is het dan niet logisch dat je het meeste kans hebt op de hoogste return als je je concentreert op die mensen aanhanger zijn van je merk?
  • Social media zijn geen eiland: integreer of faal | Zeer weinig merken kunnen overleven op social media marketing op zich, tenzij er sprake is van een zeer sterke online aanwezigheid/awareness die sinds jaar en dag een gevestigde waarde uitmaakt. Maar bij de meeste merken vormen social media een aanvulling op de bestaande marketingmiddelen. Integreer sociale media met al je andere marketinginitiatieven met het oog op synergie!
  • Social advertising als versterking | Wil je nog dat extra tandje bijsteken? Social advertising biedt enorm veel mogelijkheden op gebied van merkbekendheid creëren en vergroten van de fanbasis.
  • Engagement van fans is de sleutel | Eender wat delen op je bedrijfspagina? Het antwoord is neen. Hou bij elke update die je post in gedachte dat je converseert met echte mensen, en dat je enige doel is om interactie en engagement te stimuleren.
Executive Summary

De waarde van een Facebook-fan
Volgens een marktonderzoek van ciderproductent Bulmers is een Facebook-fan £3,82 extra waard per week…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *