Thomas Cook op social media met als bonus: Facebook store-front

Touroperators zijn actief op social media, dit is geen geheim en zeker geen verrassing. Op vakantie gaan is nu eenmaal een leuke aangelegenheid die je snel met vrienden en familie wilt delen en bespreken. Er zijn tal van touroperators die we kunnen bespreken, maar we kiezen vandaag voor Thomas Cook. Bij deze touroperator zien we zowel mooie elementen als enkele punten die beter kunnen op de populairste social media kanalen Twitter en Facebook.

Thomas Cook op Twitter

Op welke social media kanalen zit Thomas Cook? De eerste stop is @ThomasCookBeNL met andere woorden Twitter. Dit account wordt onder andere gebruikt voor het uitsturen van interessante vakantietips en promoties, cross-mediale wedstrijden zoals de huidige foto competitie en ook voor dringende vacatures.

Twitter-berichten van Thomas Cook

@ThomasCookBeNL antwoordt op vragen en retweet relevante berichten, waardoor we kunnen zeggen dat dit één van de betere voorbeelden is van een Belgische onderneming op Twitter. Ze werken aan een balans tussen sociaal en promotioneel, waarbij ze het medium noch hun doelen uit het oog verliezen. Ze gebruiken dit kanaal sporadisch, waardoor er geen sprake is van spam noch van een hoge kost voor het onderhoud ervan.

Thomas Cook op Facebook

Op Facebook heeft Thomas Cook aparte pagina’s voor citytrips, junior vakanties, sportieve vakanties en vakanties op het lijf van vrouwen geschreven. Dit vinden we een zeer positieve aanpak. Een risico van een Facebook-pagina is het uitsturen van teveel berichten die niet relevant zijn voor uw fans. Als een touroperator al zijn aanbiedingen post, zal de cultuurliefhebber overstelpt worden met skivakanties die hem misschien niet interesseren, terwijl de snowboardfanaat onder een lawine zonvakanties verdampt.

Helaas zijn niet al deze pagina’s actief. De Junior Club is bijvoorbeeld nog sporadisch actief, er zijn enkele posts deze maand. Maar Ladies on the Move staat al sinds 24 mei droog. Even snel scrollen op deze laatste Facebook pagina toont ons dat de pagina niet echt veel kansen gekregen heeft met slechts 8 wall posts in totaal. Thomas Cook Sport is dan wel weer erg actief, Thomas Cook participeert dan ook actief in deze sector door onder andere sponsoring.

Plan je vakantie op Facebook

Op de officiële Thomas Cook Belgium pagina vind je een erg interessante applicatie. Eindelijk komen we nog eens f-commerce tegen! Door middel van een interactieve kaart (powered by Google) kan je het weer en specifieke aanbiedingen voor bestemmingen zien. Je klikt op een locatie voor de temperatuur op dit moment en onderaan de pagina krijg je meteen lokale aanbiedingen te zien.

Thomas Cook Caïro last minutes

Deze vorm van f-commerce bestaat enkel uit een store-front. Je kan dus geen vakantie boeken op Facebook. Je ziet enkel de prijzen en aankomstdatum van de promotie (helaas zie je de lengte van het verblijf niet).  Voor meer informatie word je naar de website van Thomas Cook verwezen.

In het geval van een touroperator vinden wij dit een logische keuze, omdat een reis boeken niet altijd even eenvoudig is. Zeker in het geval van vliegvakanties worden de vereisten van een volledig geïntegreerde Facebook store iets te hoog. De meerwaarde van een volledig geïntegreerde f-commerce zit vooral in kleine aankopen, producten waarvoor de stap naar een andere website klanten kan verliezen. Bij een reis wil je veel meer informatie over de bestemming, de voorwaarden, het hotel en nog veel meer. Dit allemaal integreren in een Facebook applicatie zou te complex of in ieder geval te duur worden.

Hoe maak je een store-front op Facebook?

In het geval van Thomas Cook twijfelen we er niet aan dat ze geïnvesteerd hebben in een applicatie op maat. Voor de meeste producten en ondernemingen is een dergelijke investering echter niet nodig. Er zijn tal van applicaties die toelaten een interactieve catalogus op Facebook op te zetten.

Coca-Cola popcorn machine

ShopTab is een bekend voorbeeld van een applicatie om een store-front op te zetten. De Coke Store van Coca-Cola draait op ShopTab. Met dit voorbeeld is het meteen bewezen dat een grote catalogus een mogelijkheid is. Doordat er met een store-front geen transacties op Facebook plaatsvinden, vallen de kosten doorgaans ook erg mee.

Social media punten

Voor sfeer en gezelligheid geven we Thomas Cook een 7. Ze doen zeker moeite om de vakantiesfeer naar voren te brengen in hun tweets, foto’s en Facebook wall posts. Helaas verliezen ze punten omdat ze enkele van hun Facebook pagina’s verlaten hebben.

De Facebook applicatie geven we een vette 9. Er zijn nog enkele mogelijkheden om meer interactie te promoten en iets meer informatie zou welkom zijn, maar de applicatie zit goed in elkaar en maakt een last minute vakantie kiezen erg leuk.

Op gastvrijheid geven we een 8. Vragen worden beantwoord via Twitter en er zijn tal van mogelijkheden om te communiceren met Thomas Cook op Facebook. Je kan bijvoorbeeld zelf wall posts schrijven en Thomas Cook zal hier meestal op antwoorden. Ook met vakantiefoto’s kan je zeker scoren, waardoor Thomas Cook ook na de vakantie nog top-of-mind blijft.

Met een gemiddelde score van 8 kunnen we zeggen dat onze voormiddag op Thomas Cook erg aangenaam was. Ze voeren een strategie, ze zijn sociaal en doen enkele ‘coole dingen’ om onze aandacht te trekken. Ze kunnen verbeteren, maar ze doen het in ieder geval beter dan de meeste Belgische supermarkten.

 

Thomas Cook Belgium wall post

Hebben jullie goede ervaringen met touroperators op social media?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *