Social media tips voor bedrijven – in-store marketing

We kaartten het tekort van in-store acties onlangs al aan in het ‘Grote Belgische Facebookonderzoek bij Belgische bedrijven’. Social media en het online gebeuren zijn steeds meer verweven in het hedendaagse leven en waarom zouden winkels en retailers daar geen gebruik van maken om klanten te werven en om meer in contact te treden met hun klanten?

De tijden dat bedrijven gesloten waren, zijn nu wel volledig afgelopen. Met de vele Facebook, Twitter, Hyves, … accounts die bedrijven nu hebben, geven ze zelf aan ‘vriend’ te willen worden van hun klanten en prospects. En als je je online zo profileert, vinden we dat je dat ook offline moet ondersteunen. Hoe? Via in-store marketing!

In-store acties – garantie op succes?

Een prachtig voorbeeld hiervan is de actie van het luxewarenhuis Selfrigdes tijdens de High Street Fashion Week. Selfridges nodigt shoppers in de Oxford Street in Londen vandaag uit in een exclusieve ‘Vlogging booth’. Daar kunnen ze hun beste aankopen van vandaag tonen en hun favoriete stijliconen bespreken. De beste vlogger ontvangt een prachtige prijs van Selfridges.

Op die manier speelt Selfridges in op de ‘online & vlogging hypes’. Steeds meer modebewuste mensen uiten zich online via hun vlogs (video blogs) en hierop inspelen is uiteraard een uitstekende zet van Selfridges. Ze lokken niet alleen meer klanten naar hun winkel maar ook meer bezoekers naar hun website waar bezoekers tevens ook hun producten kunnen aankopen (die ze mogelijk in een vlog gezien hebben) in de Selfridge webshop . Bovendien creëren ze zo eigenlijk via ‘crowdsourcingunieke content die veel gedeeld zal worden door de vloggers zelf maar ook door hun vrienden en familie. Ten slotte vergaren ze met deze ‘stunt’ nationale (en misschien zelfs internationale) media-aandacht wat hun uiteraard geen windeieren zal leggen.

Ook Diesel pakte het in juni zeer slim aan. “Als er dagelijks zo’n 3 miljard keer op een ‘Like-button’ geklikt wordt en we online toch zo graag aan iedereen laten weten wat we ‘leuk vinden’, waarom zouden we dat offline dan niet doen”, dacht Diesel bij zichzelf. Daarom werden in de Diesel stores QR codes geplaatst bij iedere jeans. Door die code in te scannen, werd je doorgeleid naar een product pagina waar je de jeans dan kon liken. Zeer eenvoudig maar zeker en vast zeer geslaagd!

Uiteraard zijn er nog honderden voorbeelden van in-store best practices, zoals de Duitse designer Hugo Boss die mensen die incheckten in hun winkels, extra’s aanbood. Zo kregen mensen die via hun mobiele toestel incheckte in de winkel bv. 40% korting op laarzen.

In-store marketing: enkele tips

In-store marketing in combinatie met social media is een marketingtechniek die steeds meer aan populariteit wint en z’n nut al meermaals bewezen heeft. Toch zijn er nog bedrijven die er weigerachtig tegenover staan, hoewel de mogelijkheden eindeloos zijn. Om de drempel tot in-store acties te verlagen, geven we enkele tips die tot succes moeten leiden:

Doel(en) bepalen

Bepaal eerst en vooral je doel(en). Wat wil je juist bereiken met de actie? Wees zeer precies in het omschrijven van je doel. ‘Meer omzet’ is iets wat iedereen wilt. ‘Minstens 10% nieuwe klanten uit de doelgroep jongeren tussen 18 en 25’, dat is pas een doel! Eens je weet wat je doel is, wordt het makkelijker een marketingstrategie op te bouwen en te bepalen wat je juist gaat doen.

Uiteraard hangt je doel nauw samen met de volgende stap, namelijk het definiëren van je doelgroep(en).

Doelgroep(en) bepalen

Ga na uit wie je fans, followers e.d. bestaan maar ga ook na wat voor mensen je bestaande klanten zijn. Leeftijd, geslacht, woonplaats, gezinssamenstelling en andere demografische en zelfs psychografische kenmerken zijn zeer belangrijk voor het concreet maken van je doelgroepen. Des te beter je weet hoe je doelgroepen eruit zien, des te betere acties je kan creëren om ze ook werkelijk en geslaagd aan te spreken.

Zo weet je bijvoorbeeld dat wanneer je een doelgroep van mensen boven de 40jaar hebt, je best geen QR codes gebruikt aangezien de meerderheid niet zal weten wat het is en waartoe het dient.

Relaties aangaan

Eén van de beste manieren om te weten hoe je doelgroep (en/of je die hard fans) eruitziet, is het oprichten van een brand community en het aangaan van relaties. Op die manier heb je meteen een geëngageerde doelgroep waar je vragen aan kan stellen, waar je oplossingen aan kunt bieden en die jou suggesties kunnen geven en je bereik kunnen vergroten.

Wanneer je als merk niet engageert, is de kans lager dat je doelgroep geëngageerd zal worden door je in-store actie(s).Social_media_engagement

Ten slotte moet je ook iets te zeggen hebben. Ten eerste moet je een meerwaarde kunnen bieden voor je fans, volgers maar ook voor je klanten. Dit doe je door waardevolle content en extra’s (coupons, kortingen, wedstrijden, …) aan te bieden via social media. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor je in-store acties. De actie moet bij voorkeur uniek zijn en het moet een ervaring (brand experience) bieden voor je klanten en bezoekers. Als die ervaring hen bovendien nog iets oplevert (korting, freebies, …), neemt de kans op succes enkel toe.

Het beste lijkt ons om eerst een bepaalde basis op te bouwen via social media. Bouw via Facebook,Twitter, je eigen blog, … een community op rond je merk. Zo heb je meteen al enkele ambassadeurs voor je merk die je in-store actie zullen ondersteunen, het nieuws zullen delen via social media en zo het bereik van je actie zullen vergroten. Daarnaast moet je er uiteraard ook zelf hard aan werken om de actie op zoveel mogelijk kanalen onder de aandacht te brengen. Als niemand weet heeft van je actie, zal ze uiteraard ook weinig succes hebben… Maar je kan uiteraard ook ‘uit het niets’ (denk maar aan startende bedrijven) je stempel trachten te drukken via een in-store actie maar dan moet je er wel voor zorgen dat de actie ‘toegankelijk’ is voor meerdere of zelfs alle mogelijke doelgroepen en dat de actie voldoende aandacht krijgt.

Inspelen op hypes

qrcodeEen laatste tip is inspelen op een bepaald fenomeen zoals het voorbeeld van Selfridges. Een goed, maar niet zo uniek, voorbeeld hiervan is werken met QR codes. QR codes worden steeds populairder, en dan vooral bij jongere doelgroepen. Op originele wijze een in-store actie opzetten met QR codes, zoals het voorbeeld van Diesel, kan dus zeker en vast leiden tot succes!

Door in te spelen op een fenomeen, speel je min of meer op veilig aangezien nieuwe hypes sowieso meer aandacht ontvangen en dat vele mensen dit ook willen uitproberen en ervaren. Iets nieuws, spreekt sowieso aan…

Hebben jullie enkele prachtige voorbeelden van in-store acties? Of nog enkele tips om van je in-store acties een succes te maken? Laat het ons dan zeker weten! #sharetheknowledge

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *