Social Media Strategie uitstippelen in 5 stappen

Hoe kan je Facebook, Twitter, Pinterest, Google +, Youtube en consoorten efficiënt inzetten om de boodschap van je organisatie vorm te geven en te verspreiden? Wat is het geheim van een geslaagd gebruik van de social media? Een strategie! Zo kan je een social media strategie ontwikkelen in 5 stappen…

1. Doelstelling bepalen

Bezint eer je begint. Denk dus eerst even na wat je wil bereiken met social media. Wil je mensen informeren? Klantenrelaties opbouwen en aandacht trekken? Je imago opkrikken? Bezoekerscijfers en ranking van je website opdrijven? Aan fundraising doen? Sensibiliseren? Inderdaad, social media kan je inzetten voor heel uiteenlopende doeleinden. Kijk dus na hoe social media het communicatieplan van je organisatie kunnen ondersteunen.

2. Luisteren en analyseren

Je weet welke doelgroep je wil bereiken via de social media kanalen? Dan moet je gewoon even luisteren. Hoe wordt over jouw merk gesproken? Hoe is je merk online aanwezig? Wat zijn de favoriete social media van jouw doelgroep? Welke onderwerpen worden aangesneden in hun conversaties? Analyseer hoe de fans jouw social media strategie kunnen verrijken.

3. Integratie

Soms durven we dit al eens te vergeten, maar online en offline zijn nauw met elkaar verbonden. Ga dus even na hoe social media jouw offline activiteiten kunnen versterken en hoe je beide met elkaar kan verbinden.

4. Tools & tactics

De bedoeling van social media is participeren in conversaties, je verhaal delen, zorgen dat er over je gepraat wordt en een community opbouwen rond jouw merk. Social media zijn geen speeltje, zorg dus voor een goed georganiseerde en regelmatige social media flow.

Enkele tips:

  • Probeer je social media content zo goed mogelijk te doen aansluiten bij de informatiebehoefte van jouw fans en klanten.
  • Vang vragen, klachten of opmerkingen op.
  • Reageer altijd snel en houd de klant op de hoogte van de status of ontwikkeling.
  • Vraag klanten naar tevredenheid.
  • Bepaal op voorhand de tone of voice die je hanteert in de je posts en denk goed na over hoe je communiceert met je doelgroep.
  • Werk je met ambassadeurs voor je merk? Laat hen ook meespelen in de social media strategie.
  • Met een social media dashboard als Hootsuite kan je de verschillende social media perfect monitoren en heb je een duidelijk overzicht van wat er allemaal leeft.
En dan zijn er twee best practices die je voor ogen moet houden: wees origineel en blijf authentiek!

5. Social media strategie meten

Het is altijd nuttig om het succes van jouw social media strategie te meten en kwantitatieve gegevens ook in kwalitatieve inzichten om te zetten. Een efficiënt systeem is Google Analytics.

Analyseer ook wanneer er het meeste activiteit is op jouw platform, dit is het uitgelezen moment om te posten!

6. Experimenteren

Social media evolueren snel. Blijf dus werken aan succesvolle content formules en blijf maandelijks analyseren, vernieuwen en ontwikkelen, maar houd vast aan je strategie!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *