Social media content: hoe simpeler, hoe beter. Of is het toch niet zo eenvoudig?

qm-simpel-social-media

Veel bedrijven beginnen niet aan sociale media omdat ze dit ingewikkeld vinden of omdat ze niet genoeg resources in huis hebben om te zorgen voor interessante content. Maar wat als je met simpele content ook heel goede – of zelfs nog betere – resultaten kon behalen?

Is content van hoge kwaliteit echt nodig op sociale media?

Veel bedrijven creëren dure content voor sociale media. Hele teams brainstormen over de inhoud, copywriters bijten hun tanden stuk op de ideale tekst en grafici en fotografen worden ingeschakeld om voor afbeeldingen en foto’s van de hoogste kwaliteit te zorgen. Maar is dat allemaal wel nodig op sociale media? Is minder speciale content niet meer dan goed genoeg op – vluchtige – sociale netwerken zoals Facebook? Of is het toch niet zo eenvoudig?

Beer & Pizza Porn – simpele content die de juiste snaar raakt

Volgens de website social media today zijn er steeds meer bedrijven die inzien dat het niet gaat om hoe duur, ingewikkeld of speciaal content is. Met content die perfect het gevoel van de fans en de sfeer die rond het merk weet te vatten, kom je veel verder. Dit type content hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, integendeel.

Sierra Cook, Brand Manager voor het biermerk Bud Light Platinum bij Anheuser-Busch, verwoordt het als volgt: “We’re always looking to create engaging, sharable content on Facebook. With Bud Light Platinum, we’ve found that close-up beer shots that capture the brand personality consistently perform 50-100 percent better than other posts.”

Posts op sociale media die twee keer zo goed scoren dan andere, maar veel simpeler zijn, zoals een foto van een glas bier? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch beaamt ook Doug Terfehr, die de public relations bij Pizza Hut voor zijn rekening neemt, dat deze stelling klopt.

“Is hoge kwaliteit vereist op sociale media? Of hou je het simpel met een foto van een glas bier?”

“We’re seeing a simplification in the nature of social content that really resonates with brand advocates and fans of our channels. Posting a link tends to not gain as much traction as, say, a great looking slice of pizza with cheese pulling away from the pie. After all, that’s why people for the most part are engaged with us. They love our product.”

Ook Pizza Hut ondervindt met andere woorden dat posts met een foto van een lekker stuk pizza meer likes en shares krijgen, dan updates met links.

Post alleen maar simpele content! Of toch maar beter niet?

Moeten we nu met z’n alle eenvoudige en amusante foto’s gaan posten, en niet meer dan dat? Zo’n vaart loopt het nu ook weer niet. Er zijn immers een aantal verklaringen voor dit fenomeen:

Foto’s zorgen voor meer engagement dan links

Ten eerst is er de vaststelling dat foto’s meer reacties uitlokken dan links. De meeste bedrijven posten vooral links op sociale media, terwijl foto’s 5 keer populairder zijn dan links, en video’s zelfs tien keer. Het mag dan ook niet verbazen dat foto’s meer gedeeld worden dan links, ongeacht de inhoud of kwaliteit van de foto. Foto’s die de juiste toon raken, kunnen natuurlijk op extra veel bijval rekenen.

Geen pure marketing op sociale media

Dat foto’s voor meer engagement zorgen komt deels doordat ze er aantrekkelijk uitzien. Daarnaast is het bij vele links ook duidelijk dat ze louter bedoeld zijn om trafiek naar de website te genereren. Fans kijken hier natuurlijk meteen doorheen en zullen dit soort marketing posts sneller links laten liggen. Als bedrijf is het natuurlijk wel zeer nuttig om sociale media toch in te zetten voor linkbuilding en om trafiek te genereren. Ook al zorgen posts met een link voor minder engagement, de clicks en shares zijn wel een pak waardevoller.

“Simpele foto’s scoren 2x zo goed op sociale media”

Het Facebook algoritme toont meer foto’s

Een andere factor om rekening mee te houden is het algoritme van Facebook. Dit bepaalt immers of je bericht je volgers al dan niet zal bereiken. Ten eerste zorgt Facebook ervoor dat mensen die vaak foto’s liken, steeds meer foto’s en minder andere content te zien zullen krijgen. Omdat de meeste mensen een voorkeur hebben voor foto’s, zullen je posts die een foto bevatten vaak een groter bereik hebben dan statusupdates of links. Ook dat beïnvloedt het engagement.

Conclusie: zorg voor een goede afwisseling van content op sociale media

Zorgen simpele foto’s nu echt voor meer succes? Het antwoord is dubbel. Ze zorgen ervoor dat je van veel visibiliteit geniet, niet in het minst door het grote aantal shares dat je kan krijgen. Bovendien zijn ze niet duur. Daarnaast blijft een gezonde afwisseling wat betreft het type post toch aangeraden voor bedrijven. Links zijn immers ook een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie.

Executive Summary

We spenderen veel geld aan content creatie voor sociale media. Maar soms scoren de meest eenvoudige posts het beste. Is simpele content op sociale media echt beter?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *