Online marketing trends 2012

Het eindejaar is weer in zicht, en dat betekent: tijd voor lijstjes! Het web, internet marketing tools en online communicatie(middelen) lopen dan wel in een razendsnelle vaart vooruit – @VincentVQ heeft daar geen probleem mee –  toch is het de moeite waard om even stil te staan bij de online marketing trends 2012.

Inspiratie voor bedrijven die nu knopen doorhakken over het budget en de marketingkalender van volgend jaar.

Mobiel plus gamification

Als ik zeg dat moiel heel sterk zal zijn, dan heb je waarschijnlijk niets nieuws gehoord. Wel zal mobiel + gamification iets zijn voor 2012. Gamification is een trend die we dit jaar reeds zagen in de meer entertainende sector. Alles moet fun zijn! Bedrijven proberen de aandacht van klanten vast te krijgen (en te behouden) door spelletjes en sociale platformen waarmee men profielen kan aanmaken en sociale kortingen kan verdienen.

Die trend zal het komende jaar steeds meer gericht worden op mobiel. Toepassingen zoals mobiele apps waarmee men experience punten kan verdienen als men offline dingen doet zullen populair worden – de hele games wereld zal zich trouwens harder moeten richten op mobiel. Na kerst heeft bijna iedereen een smartphone in het bezit en wordt het slechts een kwestie van het juiste publiek aan te trekken voor het juiste ‘game’. Hiermee moeten bedrijven wel opletten dat ze hun boodschap niet uit het oog verliezen en wel degelijk zorgen  voor een meerwaarde voor potentiële klanten.

Meer video content

Het budget voor content marketing zal volgend jaar stijgen volgens een onderzoek van content marketing specialist Joe Pulizzi. In vergelijking met vorig jaar hebben bedrijven vooral mee geloof in blogs, case studies, video’s en webinars.

Wij geloven sterk in de opkomst van video in 2012. Video content is makkelijk deelbaar en toegankelijk voor de meerderheid van de mensen. Bedrijven met een webwinkel doen er goed aan om video’s te maken van hun producten. Ook voor SEO doeleinden is video uitermate geschikt.

Internet op tv

Zelf ben ik gebruiker, en ik hou ervan! Samen met vrienden terugblikken naar de tijden van weleer met 90s clips op groot scherm, een filosofische discussie met mijn vader na een betoog van Zizek op YouTube, een skype sessie met de hele familie naar onze neef die in het buitenland op Eramus zit of lekker met z’n allen ‘voyeuren’ op Facebook.

Wanneer die trend ingeburgerd raakt, zullen bedrijven hier slimmer op moeten inspelen en internet en televisie beter moeten integreren. Lokaal adverteren staat zeker op het programma!

Mobiel betalen

Online betalen is tegenwoordig helemaal ingeburgerd. Toch wordt het hoog tijd dat we het papieren geld en bankkaarten helemaal opbergen en overschakelen naar mobiel betalen. De vraag is echter wanneer dit zal exact op punt zal staan. Momenteel zijn de financiële sector en enkele mobiele operatoren volop bezig met NFC (Near Field Communication), de techniek die mobiel betalen mogelijk maakt. Ook Google en Apple werken aan een eigen betalingssysteem en het is al mogelijk om via bepaalde apps rekeningen en transacties te beheren. Onder andere KBC lanceerde een nieuwe dienst waarmee men een overschrijving kan doen naar een andere persoon zonder een rekeningnummer of referentie door middel van een scashcode.

Link offline – online wordt groter

Facebook parkings, Twitter spiegels, QR codes, Facebook pillaren bestaan al. Mogelijkheden om online en offline te verbinden gaan echter breder opgenomen worden in de marketing mix van bedrijven. NFC zal daarbij een belangrijke rol spelen in de toekomst. Het is zowel voor de verkoper (kost) als voor de  klant (simpelweg even zwaaien met de GSM, geen extra software downloaden) laagdrempelig. Denk bijvoorbeeld aan extra productinformatie in winkels met reviews van de eigen website of specifieke review sites. Natuurlijk met de mogelijkheid dit product met één klik te delen over verschillende social media kanalen.

Executive Summary

Wat? De online marketing trends voor 2012 zoals wij het zien
En? Video content, Mobile en gamification, om er enkele te noemen…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *