Nieuwe facebook profielen maakt het makkelijker voor de social media marketeer

new facebook profile marketingAfgelopen maand kon iedereen met een Facebook profiel overstappen op nieuwe interface. Wat opvalt is dat ze plots bij Facebook op de hoogte willen zijn van al uw interesses. De nieuwe  lay-out werd zeer goed onthaald onder de gebruikers Maar was het nodig nog meer informatie te kunnen plaatsen op uw profiel? De marketing wereld zal hierop zeker ja knikken. De manier hoe gebruikers zich zelf idenficeren en hun voorkeuren uitdrukken zijn voor de social media marketeer de uitgelezen mogelijkheid om zijn doelgroepen te targeten.

Wat is veranderd en waarom?

Hoewel er op eerste zicht geen extra marketing mogelijkheden beschikbaar zijn, vormt de nieuwe update toch een schat aan informatie voor de online marketeers. Het persoonlijke menu is sterk uitgebreid waarbij interesses nu bestaat uit: Sport, kunst en amusement, interesses en activiteiten.  Daarbij zijn ze vaak nog eens verder onderverdeeld in kleinere subjecten. We zullen enkele veranderingen overlopen en bekijken wat deze informatie doet voor marketeers en hoe het hen helpt bij hun doelgroep analyse.

  • Tot de basisinformatie behoort nu de gesproken talen van de gebruiker. U zult zich afvragen wat deze informatie doet voor een marketeer? Hij kan taalcursussen of reizen voor in het buitenland te studeren aanbieden aan mensen. Een student die bijvoorbeeld Spaans spreekt in België kan geïnformeerd worden voor een studiereis naar Zuid-Amerika.
  • Andere informatie is de gebruikers zijn religieuze en politieke voorkeuren. De gebruiker zal niet altijd geheel vrij voor zijn religieuze of politieke overtuiging uitkomen met veel uitleg. Maar zelfs al weet men slechts een politieke partij dan heeft men weer een doelgroep met eigenschappen om te targeten.
  • Wat vroeger simpelweg voorkeuren en interesses was is nu opgedeeld in activiteiten, interesses, muziek, film, televisie en boeken. Het is bijvoorbeeld voor elektronica-winkels en concertzalen interessant te weten waar de fan zitten van bepaalde artiesten en genres zodat ze kunnen benaderd worden voor bepaalde optredens en nieuwe cd releases. Er is ook plaats gekomen om uw favoriete spellen te noemen. Dit is een een goede mogelijkheid voor de grote console games sector om bepaalde stijl van spellen aan te bieden aan gebruikers die geïnteresseerd zijn.
  • Sporten is ook sterk uitgebreid als interesse. Nu wilt men naast welke sport men speelt ook weten met wie. Zo kunnen ze die mensen ook meteen targeten als ze zelf deze interesses niet hebben ingevuld. Door ook te vragen naar favoriete teams en sporters kunnen marketeers nu dieper en nog preciezer hun producten aanbieden. Waar vroeger enkel plaats was voor de sport in het algemeen, kun men nu de sporttruitjes of tickets van een specifiek team of sporter aanprijzen.
  • Ook de contact informatie is nu nog preciezer geworden. Wat opvalt is dat het veelal is afgesteld op studenten omdat men ervan uitgaat dat deze gebruikers het snelst deze informatie prijsgeven. Maar met deze informatie weten bedrijven de mensen wel precies te vinden tot op de juiste studentenkamer toe.

De nieuwe Facebook profielpagina hebben voor de marketeers een geweldige hoeveelheid aan informatie. Internet is altijd al de ideale plaats geweest voor target marketing technieken. Maar met informatie uit gebruikers hun profielen kan men de dagelijkse gewoontes achterhalen en er perfect op in spelen. Dit maakt dat een specifiek marketing research, wat veel tijd en geld in houdt, nu simpelweg via Facebook kan gebeuren.

Nog gerichter adverteren: dat had je niet gedacht he.

Iedereen was al vol lof over de nieuwe interface omdat iedereen dacht dat Facebook het de gebruiker makkelijker had gemaakt. Maar waar Facebook eigenlijk echt op uit is, zijn meer adverteerders aantrekken die gebruik maken van de Facebook ads. Met de hoeveelheid aan info staan de bedrijven te dringen om hun product te kunnen aanbieden aan hun doelgroepen. Als gebruiker mag u dus het komende jaar aan heel wat gerichte reclame verwachten via Facebook.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *