Influencer Marketing: Maken Influencers je merk sterker?

In de social media marketing is de influencer marketing strategie een sterk opkomende trend. Bij deze strategie kiest men ervoor om hun boodschap te verspreiden via invloedrijke personen niet naar het gehele publiek. Deze invloedrijke personen zouden een invloed hebben mogelijke kopers. Influencers kunnen zowel online als offline werken. Echter niet iedereen is overtuigd van deze social strategie. Maar dat er oor naar is,  is wel met zekerheid te stellen.Op summits als #Markcom11 en WOMMA liep het publiek storm voor lezingen en panelgesprekken met betrekking op Influencer Marketing. Wat zijn de visies op deze actuele strategie? We gaan eens even zien wat de experts er van vinden.

Hebben influencers wel invloed?

Het is van belang er achter te komen of invloedrijke personen op social media ook wel invloedrijk zijn voor jouw merk. Op de Word of Mouth Marketing Association summit, ook afgekort WOMMA summit genoemd, stond de laatste dag helemaal in het teken van influence marketing. Steven Van Belleghem, auteur van het invloedrijke boek ‘The Converstion Manager’, publiceerde vandaag een kort verslag op Frankwatching.com van deze laatste dag en zijn belangrijkste bevindingen.

De dag ving aan met een panelgesprek dat al meteen de tegenstellingen over influencer marketing goed naar voren bracht. In het panel zaten Matt Thomson van Klout, Ed Keller van KellerFay en Peter Kim van Dachis Group. De tegenstellingen tussen de panelleden werden al snel duidelijk gemaakt door scheiding van offline en online. Ed Keller vond uit ervaring dat de invloed van online zwaar overschat wordt. Zijn mening is daarin dat consumenten hun influencers niet gaan zoeken op sociale netwerken als Facebook en Twitter maar vooral in hun naast omgeving bij kennissen, vrienden of familie. Een stelling die natuurlijk niet door iedereen gesteund in het panel. Keller wil er vooral op wijzen dat invloedrijke personen niet over alles invloed kunnen uitoefenen. En ook Van Belleghem volgt hem hierin. Het is ook zo dat influencers niet alleen online een autoriteit vormen maar ook offline.

Dat Matt Thomson van Klout dit niet volledig volgt was wel te voorspellen. Klout ziet zich namelijk als de ultieme tool om invloedrijke personen te vinden. Waar veel gebruikers dachten dat Klout gewoon een leuke tool was, missen het hele plaatje. Want in influencer marketing zullen vooral adverteerders zeer geïnteresseerd in invloedrijke personen voor hun merken. Dit geeft Klout een machtige positie als bedrijf waar men in feite autoriteit en invloed zou kunnen kopen.

 

Influencers of klanten

Zoals we al aangaven is er redelijk wat onenigheid over de influencer strategie. Voor de één is het slechts een klein onderdeeltje bij het targetten van de boodschap. Voor anderen is het de sturende kracht achter content verspreiding. De vraag die Steven Van Belleghem en vele andere zich stellen is: “Waarom niet iedere klant gelijk benaderen i.p.v. de focus te leggen op influencers?”.

Van Belleghem is hier heel duidelijk in. Zo concludeert hij dat bedrijven eerst en vooral er het best voor kiezen hun aandacht te vestigen op hun klanten. Want trouwe en gelukkige klanten zijn nog steeds de beste reclame voor uw service of product. Uit eigen ervaring heeft Van Belleghem ervaren dat de grootste online conversaties, door offline ervaringen zijn begonnen.

Het is niet zo dat Van Belleghem geheel gekant is tegen influencer marketing. Er zijn zeker mogelijkheden voor bedrijven om zich te richten op invloedrijke personen. Houdt hierbij rekening dat niet iedere persoon invloedrijk is voor iedere categorie. Al er gewoon lukraak een invloedrijk persoon wordt gekozen die niet meteen een autoriteit heeft binnen het bepaalde vakgebied dan kan dit ook zeer opportunistisch overkomen bij lezers.  Kijk in de meeste gevallen verder dan het aantal followers of de hoogte van de Klout-score.

Hoe staan jullie zelf t.o.v. de Influencers strategie? Zijn ze een must voor iedere campagne of kunnen ze in sommige wel interessant zijn? Laat het ons even weten.

Executive Summary

Wat?Influencer Marketing was het veel besproken onderwerp op de WOMMA summit
En?Steven Van Belleghem was erbij en had zijn eigen mening over dit onderwerp.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *