Domineer social media marketing

Consumenten zijn actiever op social media dan ooit tevoren en, niet verwonderlijk, hebben marketeers het moeilijk om te volgen. Het lijkt erop dat, met een steeds veranderende zee van data en technologie, marketeers niet weten waar te beginnen. Ze worden verteld wat ze moeten doen, maar wat men vergeet te vertellen is waarom deze tactiek belangrijk is of hoe ze de campagne voeren. Het ‘waarom’ is even belangrijk als het ‘wat’ en het ‘waar’. Om de social media te beheren en te domineren moet je de basis van social media marketing en management onthouden. Back to basics dus…

1. Optimaliseer de prestatie van je campagne

De meest succesvolle social media marketing campagnes die tegenwoordig lopen hebben één ding gemeen: ze bevatten een raakpunt dat meerdere kanalen overstijgt. Op de hedendaagse consumentenmarkt kan je het niet veroorloven om social media te negeren.

  • Bouw sociale aanwezigheid van je merk op Facebook door pagina’s te publiceren die interactie met de consument vergemakkelijken.
  • Bied Facebook fans en Twitter volgers een reden om deel te nemen aan de sociale conversatie. Verhoog je conversies met promoties en kortingsbonnen voor je fans.

2. Verzamel data via Facebook

Verzamel gegevens via sociale media, in combinatie met CRM- en gedragsmarketing gegevens. Dit verhoogt de effectiviteit van je campagnes. Hoe meer je over je klanten weet, hoe beter je relevante informatie en actuele berichten kan leveren.

  • Wil je informatie over je consumenten? Vraag het hen! Begin met het bevorderen van een ‘branded lead’ formulier op Facebook waarmee je e-mailadres en demografische gegevens verzamelt.

3. Betrek trouwe klanten met behulp van de tijdlijn

Om vandaag een succesvol merk te zijn op Faebook moeten we betrokkenheid met onze fans tonen. Hoewel strategie en een hoge kwaliteit van content vereist is, biedt het ook de mogelijkheid om de betrokkenheid bij inactieve fans te genereren.

  • Verzamel je interessantste inhoud en vestig aandacht aan je tijdlijn. Voor je merk kan je ook videobeelden, commercials, event promoties en speciale aankondigingen aan je tijdlijn toevoegen en delen met je fans.
  • Gebruik waardevolle berichten om betrokkenheid te genereren. Zorg dat ze het meeste uit de like of aankoop halen. Plaats tips & tricks die de betrokkenheid maximaliseren. Op die manier zorg je voor een positieve merkbeleving.
  • Bij eender wat je plaatst of deelt op je tijdlijn, zorg je ervoor dat het je aanwezigheid op Facebook verbetert. Je Facebook fans moeten het interessant en relevant vinden en popelen om het zelf te delen.

4. Analyseren en optimaliseren

Verzamel data om gepersonaliseerde en relevante berichten te analyseren en te verbeteren. Het is niet moeilijk: hou namen, adressen en aankopen in het verleden bij via een spreadsheet. Vergeet niet dat je nieuwe klanten moet aantrekken om als merk te blijven bestaan!

Executive Summary

Terug naar de basis van social media marketing.
Enkele tips om je betrokkenheid bij sociale media te verhogen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *