Marketing strategie in een web 2.0 of 3.0 wereld

web-2.0Web 2.0 (of is het 3.0? Zelfs Kotler heeft het tegenwoordig over 3.0) heeft heel wat verschuivingen in het wereldje van marketing op internet met zich meegebracht. Wellicht de meest opvallende verschuiving met de meeste gevolgen is dat de ‘macht’ nu bij de consument ligt. Denk maar aan de olieramp van BP en de problemen bij de klantendienst van T-Mobile en hoe Youp Van ’t Hek die problemen via social media heeft opgelost. Bedrijven volgen nu wat de consument zegt en niet langer andersom. En uiteraard moeten online marketing strategieën daaraan aangepast worden.

Marketing 2.0

Consumenten luisteren tegenwoordig meer en meer naar hun ‘peers’, mensen die op hen lijken. Ze zoeken influencers en volgen hun meningen. Volgens onderzoek van Compete, IntelliSeek en anderen, vormen consumenten hun opinies tegenwoordig door naar hun peers te kijken en de informatie die zij creëren en leveren. Op die manier zijn ook sociale media gegroeid. Mensen delen via sociale media opinies, inzichten, ervaringen en perspectieven met anderen. Men luistert dus niet langer naar wat de media hen opdraagt, tegenwoordig zoekt men liever mensen die gelijkaardig denken en informatie die overeenstemt met hun mening. En op die manier worden ook bedrijven gezocht/gekozen.

Web 1.0 was een marketingkanaal als een ander. Er kon een marketing plan voor ontwikkeld worden waarbij een bepaalde doelgroep aangesproken werd en waar de juiste media gekozen werden om die doelgroep te bereiken. Web 2.0 heeft marketing op internet veranderd. Er zijn enorm veel nieuwe kanalen waarlangs informatie verspreid en ontvangen kan worden, want luisteren naar de consument is heel belangrijk geworden. Maar ook de internetcultuur is veranderd. Online marketing betekende 10 jaar geleden dat je een website moest hebben.

Tegenwoordig moeten marketeers zich op alle online fronten begeven: ze moeten een website hebben die geoptimaliseerd is voor zoekmachines maar ook voor de bezoekers, profielen of fanpagina’s op verschillende sociale netwerken is al lang geen overbodige luxe meer en bovendien moet er geluisterd én gereageerd worden op wat consumenten zeggen. Van push marketing naar pull marketing en van éénzijdige communicatie naar tweezijdige communicatie. Informatie wordt niet langer opgedrongen maar eerder binnengetrokken, om er dan iets mee te doen.

Adverteerders worden ook uitgevers, want velen van hen starten een online blog waar ze gratis en voor niets informatie geven aan iedereen die het wilt lezen. Zo wordt één van de oudste marketingkanalen nieuw leven in geblazen: mond-aan-mond reclame. Een boodschap, slecht of goed, wordt online versterkt en verspreid naar honderden tot zelfs miljoenen mensen van over heel de wereld in een fractie van een seconde. Bedrijven moeten dus meer dan eens hun woorden en daden wikken en wegen.

Maar wat kunnen online marketeers dan doen om al wat gezegd wordt zo veel mogelijk te controleren?  In feite kan je de verschillende boodschappen niet controleren, maar je kan wel de conversatie/discussie die over jouw product/dienst/bedrijf gevoerd wordt wel verbeteren. Door actief te luisteren kan je ontdekken wat je consumenten én prospects belangrijk vinden en dat kan je dan gebruiken om je communicatie, website, profielen, enzovoort.

5 Marketingstrategieën voor de web 2.0 wereld

Praat niet tegen consumenten, maar met hen

Een website kan een grote meerwaarde zijn voor bedrijven maar wat als die website gevuld is met negatieve commentaren en reviews? De web 2.0 tools kunnen als traditioneel advertentiekanaal gebruikt worden; om mensen te overtuigen producten of diensten te kopen. Maar je kan ze beter gebruiken om mensen te betrekken bij je bedrijf. Door ze uit te nodigen deel te nemen in marketinggerelateerde activiteiten van product ontwikkeling en de klantendienst tot het geven van feedback.

Dit kan je doen door een online community op te bouwen waar je met je klanten kan praten, ze vragen kan stellen en hun vragen kan beantwoorden op een eerlijke manier zonder het doel van te verkopen! Je kan hier zeer ver in gaan door je klanten echt te leren kennen zodat je perfect weet hoe je ze moet aanspreken en wat ze van jouw bedrijf verlangen. Je klanten praten ook met elkaar en net dat kan interessante opzichten opleveren. Bovendien krijg je zo een algemeen idee over wat ze van jouw producten of diensten denken, hoeveel ze er voor willen betalen, wat verbeterd of veranderd kan worden, enzovoort. Daarnaast kan je dit ook doen voor zakenpartners, werknemers, aandeelhouders, prospects, enzovoort. Het grote voordeel van zo’n online community is dat het vrijwel niets kost, je moet er alleen mee bezig zijn. Wanneer je ook werkelijk goed en tijdig reageert, zullen je klanten en andere bezoekers van de community zien dat hun mening telt en zullen ze des te meer bijdragen aan de community.

Geef consumenten een reden om deel te nemen

Je moet consumenten een aanleiding, een incentive geven om hun mening, gedachten en ervaringen te delen op een bedrijfswebsite. Door consumenten de vrijheid te geven de online community te gebruiken door te netwerken en te praten over onderwerpen die zij zelf kiezen, zullen ze meer bereid zijn om deel te nemen. Door de focus van het bedrijf – en dus het commerciële – te verleggen naar de consument, zijn consumenten bereidwilliger hun mening te delen. Zo kan je je klanten de mogelijkheid geven een blog te schrijven op jouw community. Zo weet je wat er leeft in je doelgroep en kan je eventueel interessante ideeën opdoen.

Maar je kan ook kortingen, geldbeloningen en producten als incentive geven en deze dan enkel beschikbaar maken voor leden van de online community. Dit moedigt mensen aan om te blijven bijdragen aan de gemeenschap. Bij voorkeur stel je een moderator aan. Hij controleert de conversaties en kan ze aan de gang houden. Hij kan ook belangrijke informatie in de verf zetten en de rust bewaren wanneer discussies verhitten. Ten slotte kan de moderator er ook voor zorgen dat de juiste mensen binnen het bedrijf op de juiste berichten van consumenten antwoorden.

Ten slotte moet de site zo makkelijk mogelijk zijn om te gebruiken. Stel hiervoor duidelijke en eenvoudige instructies op en voorzie een lijst met regels en voorschriften.

Weersta de verleiding om te verkopen: Service is het nieuwe verkopen!

Veel marketeers zijn erop getraind op consumenten met reclame om de oren te slaan. Om altijd en overal waar consumenten te vinden zijn, te verkopen. Die verleiding weerstaan, brengt op, en zeker in de online community. Wanneer je mensen uitnodigt om deel te nemen aan de online gemeenschap, verwachten ze van jou dat je luistert en gevolg geeft aan hun feedback, meningen en ideeën. Wanneer je hen bombardeert met reclame zullen ze niet lang blijven deelnemen aan je gemeenschap. Bij een gemeenschap gaat het niet om verkopen maar om het delen van informatie, geven en beantwoorden van vragen, luisteren naar ideeën en daar ook iets mee doen.

Online kunnen we niet controleren maar wel beïnvloeden

In een online community moet je de balans vinden tussen het proberen sturen van de conversatie over de producten en diensten en het toelaten om het gesprek zijn gang te laten gaan. In het algemeen wordt verondersteld dat het beter is om de consument altijd zijn gedacht te laten zeggen, of dat nu positief of negatief is. Moderators kunnen ervoor zorgen dat het gesprek gaande blijft op een vlotte manier maar ze moeten er zich bewust van zijn dat ze het gesprek niet te veel sturen. Des te ‘vrijer’ consumenten kunnen praten, des te meer bedrijven van die gesprekken kunnen leren en zo hun producten en marketing kunnen verbeteren. Je moet consumenten ook vrij kunnen laten want als ze zich gecontroleerd voelen en hen verteld wordt hoe ze moeten reageren en wat wel of niet gezegd mag worden, zullen ze de gemeenschap spoedig verlaten.

Durf te experimenteren

Eén bepaalde web 2.0 marketing strategie werkt niet altijd. De beste manier om te weten of iets werkt, is door het te proberen. Blogs, fanpagina’s en profielen op sociale netwerken zijn de meest gekende en gebruikte tools maar er zijn uiteraard ook andere manieren om consumenten te bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld een virtueel bedrijf opzetten in Second Life en events sponsoren of zelfs wedstrijden organiseren. Maar ook meer gekende tools kunnen gebruikt worden. Denk maar aan chatten. Veel bedrijven stellen hun consumenten in staat om rechtstreeks te chatten met medewerkers van de klantendienst. Of ga een stapje verder en maak het voor bezoekers van je site mogelijk om met elkaar te chatten. Zo kunnen consumenten elkaar overtuigen of aanzetten om producten aan te schaffen.

Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden van web 2.0 en marketing op het internet oneindig. Er zijn enorm veel tools om te gebruiken zodat je je consumenten meer kan betrekken bij je bedrijf en al wat er bij komt kijken. Zoek dus uit wat voor jou het beste werkt, durf te experimenteren! Of combineer verschillende strategieën zoals die hierboven beschreven. De kosten voor sociale media en sociale tools liggen vrij laag dus je kan verschillende dingen proberen tot dat je die marketing strategie gevonden hebt die het best bij jouw bedrijf en producten past.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *