Zite een stap dichter bij het semantisch web


Het semantisch web is een term die regelmatig terugkomt in zoekmachine marketing. Oorspronkelijk zou web 2.0 het semantische web worden, maar nu is het algemeen aanvaard dat 2.0 het sociale (Facebook) web is. Maar wat is dat nu “het semantische web”? De term verwijst naar internet dat zich automatisch aanpast aan uw gedrag en op die manier de perfecte resultaten geeft voor wat je zoekt. Hoewel zoekmachines zoals Google er alles aan doen om dichter bij dit doel te komen, zijn hun zoekresultaten nog te vaak “one size fits all”.

Maar met deze gratis iPad app komen we misschien al dichter bij de droom van internet op maat van ieder individu. Zite zoekt via Twitter, Google Reader of aan de hand van categorieën naar de ideale artikels om op je iPad te lezen. Dit is geen nieuwe ontwikkeling, maar iets dat honderden apps kunnen.

Het echte voordeel van Zite toont pas als je het langere tijd gebruikt. Je kan elk artikel dat je leest een positieve of negatieve beoordeling geven. Aan de hand van deze beoordelingen krijg je meer artikels die je graag leest en minder artikels die je niet interesseren. Toch gaat Zite nog een stap verder. Automatisch wordt gekeken hoelang je elk artikel leest en welke artikels je niet aanklikt, zodat je na een tijd enkel nog artikels krijgt die bij je interesses passen.

Om dit te bereiken houdt Zite informatie bij van alle gebruikers. Bijvoorbeeld 75% van de gebruikers die artikel A leuk vinden, vinden ook artikel B leuk, maar beoordelen artikel C slecht. Dus als je dan artikel A positief beoordeeld zal je waarschijnlijk artikel B aangeraden worden, terwijl artikel C niet in de lijst voorkomt. Op lange termijn wordt dit een heel complexe berekening met honderden/duizenden artikels, waardoor je hopelijk enkel nog de perfecte artikels zal zien.

Deze evolutie naar “perfecte artikels” zal binnenkort waarschijnlijk een effect hebben op zoekmachine marketing. Relevante content is al de belangrijkste vereiste voor een geslaagde zoekmachine optimalisatie, maar bij een semantisch web zullen er meer elementen spelen dan enkel zoekwoorden. Zo zullen bijvoorbeeld ook de lengte en kwaliteit een effect hebben op je ranking. Uiteraard wordt bekijkt Google vandaag ook al verschillende inputs in functie van kwaliteit: denk maar aan al de Google analytics info, de twitter info (zijnde het aantal retweets, sociale info), en niet te vergeten het aantal verwijzingen naar de inhoud (good old linking). Maar het klopt wel dat ‘Personal search’ van Google, gepersonaliseerde inhoud op basis van jou profiel en gedragingen, inclusief behavioural targetting technieken, misschien nog niet optimaal werken. Maar gaat het dat ooit?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *