Wees je concurrentie te snel af met deze lokale SEO-tips

lokale-SEO-tips

Het wereldwijde web biedt kansen aan heel wat bedrijven, die zich dankzij het internet gemakkelijk op een internationale markt richten. Dat is echter slecht nieuws voor kleine, lokale spelers, die er op die manier heel wat concurrentie bij krijgen. Toch is er ook goed nieuws: door aan goeie lokale SEO te doen, ben je je concurrenten een stap voor. De ultieme lokale Moz SEO audit is daarbij een goede leidraad. We zetten de take-aways even op een rijtje.

Alles begint bij Google My Business

Heb je nog geen Google My Business (vroeger Google Places) pagina? Maak daar dan als de bliksem werk van! Google My Business zorgt ervoor dat je verschijnt in Google Maps en Google+. Ga deze pagina eens grondig na: zijn alle gegevens zo compleet en gedetailleerd mogelijk ingevuld? Heb je gebruikgemaakt van zoekwoorden waar mogelijk? Een goede beschrijving, contactgegevens en openingsuren mogen absoluut niet ontbreken. Let verder op het volgende:

  • Klanten kunnen recensies achterlaten. Hou die in de gaten en moedig tevreden klanten aan om een recensie te schrijven.
  • Registreer je met een e-mailadres dat gerelateerd is aan het domein van je website. Yanto@queromedia.com is bijvoorbeeld prima, yanto@hotmail.com vermijd je beter.
  • Claim en verifieer je pagina, mocht dit nog niet gebeurd zijn.
  • Google verandert regelmatig de guidelines, dus kijk die om de zo veel tijd eens na.

Website SEO

Uiteraard is een goede website met unieke content ook erg belangrijk. Zorg ervoor dat je website de algemene SEO-richtlijnen volgt en voeg landingspagina’s van je verschillende winkels toe met een woordje uitleg. Zorg ervoor dat je openingsuren gecrawld kunnen worden (geen afbeelding dus), verzeker jezelf ervan dat je landingspagina’s geïndexeerd zijn (google daarvoor gewoon op de url van de landingspagina) en vul de meta data van al je pagina’s in.

Social media audit

Ook als lokale speler heb je baat bij social media. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, is het misschien wel gemakkelijker dan grote spelers om een kleine maar actieve schare fans te verzamelen en ermee te communiceren. Ga al je social media kanalen eens na en controleer of alles goed is ingevuld. Heb je een catchy beschrijving toegevoegd? Zijn je website- en contactgegevens aanwezig? Wees daarnaast actief op Foursquare en Google+.

Hiermee neem je pas echt een voorsprong op je concurrenten!

Als de bovenstaande basis goed zit, dan is het tijd om pas echt een voorsprong te nemen op je concurrenten! Dat doe je als volgt:

  • Voeg je bedrijf toe aan de Gouden Gids, Yelp, Bing Places en andere bedrijvengidsen. Let op: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Richt je enkel op sites met een hoge autoriteit in Google en vul alle gegevens zo volledig mogelijk in.
  • Monitor je reviews en spoor klanten aan om reviews te schrijven. Niet alleen je Google+ reviews zijn daarbij belangrijk, ook reviews op bijvoorbeeld Foursquare of Tripadvisor zijn van onschatbare waarde.
  • Hou je concurrenten in de gaten. Wat doen zij om het verschil te maken en hoe kan jij daarop inspelen? Maak bijvoorbeeld een linkanalyse van je concurrenten.

De volledige lokale SEO audit ontdek je op Moz.

Executive Summary

Lokale SEO is ontzettend belangrijk om je bedrijf online op de kaart te zetten en het juiste doelpubliek te bereiken. In dit artikel ontdek je de voornaamste richtlijnen en krijg je hapklare tips voorgeschoteld.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *