Wanneer een reconsideration request indienen?

Misschien heb je het zelf al eens meegemaakt. Je hebt ergens gelezen dat linkbuilding een uitstekende strategie is om hogerop te geraken in Google. In al je enthousiasme krijg je misschien ook enkele bad links naar je website, misschien omdat je toch wel eens wou proberen om links aan te kopen?

Het allereerste effect is misschien positief, maar al snel volgt de ontnuchtering. Google stuurt je de fameuze spam notification, waarin staat dat er op je website iets te veel onnatuurlijke links zijn ontdekt, en dat je je op die manier niet houdt aan de guidelines van Google.

Disavow tool

Wanneer je dit bericht krijgt, is het tijd om in actie te schieten. Google verwacht van jou dat je actief te werk gaat om de onnatuurlijke links te verwijderen. Dit kan je doen door eventueel zelf de links te verwijderen, mocht je hiertoe de mogelijkheid hebben. Een andere manier is het gebruiken van de Disavow Tool. Met deze tool geeft Google je de kans om links die verschijnen in Google Webmaster Tools te laten verwijderen. Je moet hiervoor zelf een .txt-bestand samenstellen met de urls die je graag wil verwijderen.

Reconsideration request indienen

De volgende stap na het doorsturen van het .txt-bestand is het indienen van een reconsideration request. Deze aanvraag wil eigenlijk zoveel zeggen als het smeken om genade bij Google op je blote knieën. Je vraagt hiermee aan Google of je terug mag komen meespelen.

Een reconsideration request indienen doe je best niet meteen nadat je het .txt-bestand via de Disavow Tool hebt ingediend. De fout die veel webmasters maken, is om beide handelingen meteen na elkaar te doen, of om niet lang genoeg te wachten.

Hou er rekening mee dat het versturen van het .txt-bestand via de Disavow Tool slechts een eerste stap is. Het vraagt immers enige tijd om alle links te verwijderen. Sommige links worden zelfs helemaal niet verwijderd. Neem ook even de tijd om zelf actief je linkprofiel op te kuisen. Hiermee laat je aan Google zien dat je er wel degelijk bewust van bent dat je iets fout hebt gedaan, en dat je die fout wil rechtzetten.

Google zelf geeft geen richtlijn voor de periode die je best afwacht vooraleer je een reconsideration request verstuurt. Maar algemeen wordt aangenomen dat 30 dagen een goede tijdspanne is.

Vervaldatum voor manuele penalty

Onder SEO’s gaat ook het gerucht als zou een manuele penalty van Google een vervaldatum hebben. Dit gerucht blijkt ook waar te zijn. Toch is het geen goed idee om een manuele penalty zomaar onder de mat te schuiven. Beschouw zo’n penalty als een signaal dat je website niet 100% SEO-geoptimaliseerd is. Een manuele penalty ga je dus best niet negeren, maar eerder als een opportuniteit beschouwen.

Executive Summary

Een reconsideration request indienen
Een reconsideration request dien je best niet in vlak nadat je de Disavow Tool hebt gebruikt. Maar wanneer wel?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *