Vanaf 21 april beloont Google mobielvriendelijke websites

mobielvriendelijke website

Op 21 april wordt Google’s nieuwe algoritme de wereld ingestuurd. Het nieuwe algoritme beloont mobielvriendelijke websites. Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? Breng dit dan snel in orde. In dit artikel ontdek je hoe je je kunt voorbereiden op mobiele gebruiksvriendelijkheid als rankingfactor.

Google moet je site setup begrijpen

Het maakt voor Google niet veel uit of je gebruikmaakt van een responsive design, een dynamische weergave of een aparte mobiele website. Het draait dus niet om de configuratie die je gebruikt. Google moet je mobiele site setup begrijpen.

Responsive design

Responsive design past zich aan alle beeldschermformaten aan. Hierom kies je het best voor een responsive site:

  • Je behoudt eenzelfde URL. Dat maakt het gemakkelijker om te linken naar je content.
  • Het nieuwe algoritme hoeft door minder pagina’s te crawlen.
  • Je website heeft geen redirection nodig om bezoekers naar de juiste mobielvriendelijke website te leiden. Dat scheelt laadtijd, wat trouwens ook een rankingfactor is. Spring zo zuinig mogelijk om met eender welk type redirect: dat betekent minder kans op fouten in het redirection-proces en minder http-requests.
  • Er kunnen geen fouten, zoals verkeerde links leggen, worden gemaakt.
  • Je hebt minder onderhoud.
  • Het zorgt ervoor dat de crawlers efficiënt kunnen werken.

Dynamische weergave

Bij de dynamische weergave reageert de server op verschillende HTML en CSS op dezelfde URL. En dat afhankelijk van de user-agent die de pagina opvraagt. Belangrijk is dat er een hint via je webserver verstuurd wordt met het verzoek om de pagina ook door Googlebot voor smartphones te laten crawlen, zodat de mobiele inhoud wordt gevonden. Dat kan via de Vary HTTP-header.

Een aparte mobiele website

Voor een aparte mobiele website gebruik je een aparte URL. Hierbij maak je een pagina aan voor desktopgebruikers. Bijvoorbeeld: www.queromedia.be. En een overeenkomende website voor mobiele gebruikers. Bijvoorbeeld: m.queromedia.be.

Enkele simpele SEO-tips voor je mobielvriendelijke website

  • Blokkeer Java, CSS en afbeeldingen niet. Zorg ervoor dat de crawlers van Google deze eenvoudig kunnen doorspitten.
  • Vermijd video of animated content die niet afspeelt. Zorg voor een goede ervaring voor je gebruikers door alles optimaal te laten functioneren.
  • Vermijd foute redirects en links. Gebruik Google Webmaster Tools om URL errors op te sporen en recht te zetten.
  • Vermijd trage mobiele pagina’s. Spoor het probleem op via Google PageSpeed Insights.
  • Gebruik een mobielvriendelijk design. Zorg er in de eerste plaats voor dat knoppen (de zogenaamde ‘tikdoelen’) groot genoeg zijn. Laat pop-ups achterwege: ze zijn frustrerend en leiden enkel tot een hoge bounce rate. Vermijd ten slotte Flash. Op dit moment zijn er slechts een handvol mobiele browsers die Flash ondersteunen.  Met HTML 5 kun je tegenwoordig ook video en geanimeerde content maken.
  • Optimaliseer titels en meta data. Je werkt met kleinere schermen en je hebt dus minder ruimte voor je tekst. Make it count!
  • Gebruik rich snippets. Je hebt al zo weinig ruimte op dat kleine scherm. Zo vallen jouw pagina’s nog extra op in de SERP’s.
  • Optimaliseer voor lokale zoekopdrachten. Gebruikers die op hun mobieltje zoekopdrachten uitvoeren, hebben vaker onmiddellijk iets nodig.
  • Creëer een XML-sitemap voor je mobiele website. Bekijk dit als een soort stratenplan van je website, bestemd voor zoekmachines. Een sitemap in HTML-vorm kan daarnaast een goede leidraad zijn voor menselijke bezoekers.

Op lange termijn zal een mobielvriendelijke website je alleen maar voordelen opleveren. Het zal meer verkeer genereren, meer conversies, een hoger engagement, een lagere bounce rate, een competitief voordeel ten opzichte van niet mobielvriendelijke websites en verbeterde zoekresultaten.

Executive Summary

Google lanceert vanaf 21 april zijn nieuwe algoritme, dat mobielvriendelijke websites beloont. Je bereidt je dus maar beter voor. In dit artikel ontdek je hoe je je mobielvriendelijke website SEO-proof maakt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *