Title tags schrijven die zowel bezoekers als zoekmachines aantrekken

title tagsTitle tags zijn delen van de HTML code die op elke webpagina zouden kunnen terug te vinden zijn. Het geeft aan wat de titel is van de pagina. Een titel is bedoeld iets te zeggen over de content die terug te vinden is op de pagina. Een goede html title tag is relevant voor bezoekers en zoekmachines. Maar er heerst toch wat onenigheid over deze title tags. Beïnvloeden ze nu wel de ranking van uw pagina of beïnvloeden ze de ranking niet?

Hoe wordt een html title tag gebruikt?

De title tag is terug te vinden in de header van de pagina. In principe kan elke webpagina een title tag hebben. Het verschil zit in het gebruik ervan. In de meeste gevallen zetten alle browsers de title tag in het browserkader bovenaan en op aparte tabs, alleen Chrome laat de titel enkel in zijn aparte tabs zien. En ook social sharing sites als Delicious zullen content die gedeeld wordt ook opgeslagen met de html title tag.

De meeste content management systemen gebruiken een html title tag  die gelijk is aan de headline op de pagina, maar dit is geen must.

Title tags en zoekmachines

Zoekmachines maken op twee verschillende manieren gebruik van title tags.

  1. Als weergave in de zoekresultaten: De title tag wordt gebruikt als de link die naar de website leidt
  2. Voor de ranking in de zoekresultaten: Relevante zoekwoorden in de title tag zorgen voor een betere zoekmachine positionering.

In sommige gevallen negeert Google de title tag en gaat men op zoek naar andere manieren om een titel link te construeren. Dit doet Google door stukken tekst, domeinnamen of tekst uit links samen te voegen tot iets dat op een titel moet lijken.  Deze manier is vooral ingebouwd voor websites die geen title tags hebben. Maar het is uiteraard zeer vervelend als u een goede title tag heeft ingevoerd die vervolgens niet gebruikt wordt door de zoekmachines. U kan in zulke gevallen expliciet vragen aan Google om je title tag te gebruiken.

Overlaad je title tag niet met zoektermen. Gebruik een stuk tekst met een aantal zoekwoorden maar zorg er ook voor dat de titel goed te lezen is in de zoekresultaten en dus niet te lang is. Bij de naam van de site is dit anders. Zo kan men er ook voor kiezen de naam van de site te laten terugkomen in elke title tag zodat de naam ook wordt gezien in Google. Als u uw merk wilt bekend maken bij het grote publiek dan is dit inderdaad wel aan te raden. Maar voor sites die enkel informatie bezitten en geen producten aanbieden is het niet aan te raden voor elke pagina, bijvoorbeeld enkel voor de homepage.

Een title tag zorgt ook voor een betere ranking bij de zoekmachines. Als de tag goede keywords bevat die relevant zijn aan de inhoud van de pagina dan komt dit de ranking ten goede wat uiteindelijk dus voor meer bezoekers zal zorgen. Zowel Google als Bing zijn hiervoor gevoelig. Vanuit SEO standpunt is het ten zeerste aan te raden om goede keywords in te voegen in de tag. Een goede title tag is een belangrijk aandachtspunt bij uw site optimalisatie. Beperk het aantal keywords wel tot maximaal 2 à 3 keywords per title tag en tracht de keywords zo ver mogelijk naar het begin van de titel te plaatsen. Dit geldt overigens ook voor uw website: laat de belangrijkste keywords zo vroeg mogelijk op uw site terug komen (bij voorkeur dus op de homepage).

Title tags vereisen uw aandacht

Zorg voor title tags die goed omschrijven wat de content is van de pagina.  Net zoals u unieke content creëert moet u dus unieke tags voor elke pagina creëren. Zo kan Google een duidelijk onderscheid maken tussen de pagina’s. Houd ook in gedachten dat de title tags kort maar bondig moeten zijn want als de titel te lang is zal die niet volledig worden weergegeven in de zoekresultaten.

De title tag lijkt misschien een klein onderdeeltje maar als men het goed gebruikt komt dit de waardering van uw website ten goede.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *