Studie: Google+ shares hebben geen invloed op de rankings

google+1Stone Temple Consulting heeft een nieuwe studie aangekondigd waarbij men aantoont dat het simpelweg delen van content via Google + geen directe invloed heeft op je ranking. Los van het feit dat het een goede manier is om je content te verspreiden, zou de ranking niet beïnvloed worden.

Achtergrond van het onderzoek

Er circuleren reeds enkele onderzoeken omtrent de impact van Google+ op de Google ranking. Eerder kwam Searchmetrics en Moz al met spectaculaire resultaten, waarbij het gebruik van Google+ een significante correlatie vertoonde met de ranking in de zoekmachine. Vanuit deze bevindingen ging Stone Temple Consulting de causaliteit van deze stelling na. Zo onderzocht men of het delen via Google+ werkelijk een invloed had op de ranking, dan dat de content niet werd gedeeld.

De impact van Google+ : De voornaamste resultaten

De volledige methodologie van het onderzoek zullen we hier niet uitdiepen, maar kan je steeds raadplegen via de link onderaan het artikel. We geven je alvast de drie voornaamste resultaten van het onderzoek mee. Het onderzoek is gisteren officieel gepubliceerd en zal ongetwijfeld nog veel tegenreacties uitlokken.

1. Google+ shares stimuleren de ontdekking van nieuwe content

Volgens de resultaten van het onderzoek wordt content sneller opgepikt door ze te gaan delen via Google+. Eens het artikel werd gedeeld op Google+, werd het onmiddellijk opgepikt door GoogleBot (voor elke share). Er waren geen andere toegangen tot de content gedurende deze testperiode.

2. Content delen via Google+ heeft mogelijks ook een positieve invloed op de indexering

Over de invloed op de indexering is het onderzoek niet volledig eenduidig. Het delen van content via Google+ heeft mogelijks een invloed op de snellere indexering, maar deze stelling kan het onderzoek niet 100% bekrachtigen. De auteur van het onderzoek – Eric Enge – legt wel de nadruk op de grote waarschijnlijkheid.

3. Google+ shares verhogen niet per definitie de rankings

Dit is de belangrijkste en vooral de sterkte tegenstelling ten opzichte van andere onderzoeken. De studie wees uit dat het delen van content via Google+ niet per definitie garant staat voor een hogere ranking. De resultaten van dit nieuw onderzoek zullen de komende dagen en weken wellicht stevig tegen het licht worden gehouden.

Voor een uitgebreid verslag van het onderzoek kan je terecht op de website van Stone Temple Consulting.

Executive Summary

Stone Temple Consulting heeft een nieuwe studie aangekondigd waarbij men aantoont dat het simpelweg delen van content via Google + geen directe invloed heeft op je ranking.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *