Site redesign checklist

Zowat elke website krijgt om de zo veel tijd een nieuw design mee. In veel gevallen betekent een nieuw design echter ook een nieuwe structuur, waardoor ook de url’s van de website veranderen. In dat geval is het zeer belangrijk om een checklist van al je online marketing activiteiten bij de hand te houden, zodat je weet waar je overal je url’s moet gaan aanpassen! Je wil immers niet dat je email campagnes uitstuurt met foute url’s. Deze checklist kan alvast een goede basis vormen om te bekijken welke url’s je allemaal moet gaan aanpassen:

site-redesign-checklist

SEO

Bij het lanceren van een nieuwe website of een redesign van je website, wil je natuurlijk dat je Google rankings behouden blijven. Het is dus erg belangrijk dat de site developer of designer nauw samenwerkt met de persoon die verantwoordelijk is voor het SEO gedeelte van de website. Het belangrijkste daarbij is om je oude pagina’s een 301 redirect mee te geven naar de meest relevante nieuwe pagina. Op die manier wordt de page rank van je oude pagina doorgegeven aan de nieuwe pagina.

Google Analytics

Als je site naast een nieuw design ook een nieuwe domeinnaam gekregen heeft, dan heb je een nieuwe Analytics tag nodig, die je op elke pagina van je nieuwe website moet voorzien. Heeft je website nog steeds dezelfde domeinnaam, kijk dan even na of de nieuwe pagina’s de Analytics tag hebben meegekregen. Let daarnaast ook op het volgende:

  • Update de url’s van je ingestelde doelen indien nodig.
  • Zorg voor relevante event tracking op bijvoorbeeld downloads en links.
  • Kijk even na of je e-commerce nog op juiste manier getracked wordt, als het om een e-commerce website gaat.
  • Update de url’s van je remarketing lijsten.

WebMaster Tools

Als je je website gaat verhuizen naar een nieuw domein, dan kan je dat aan Google laten weten via Webmaster Tools. Bekijk ook even de lijst van links naar je website, en kijk of deze links nog werken. Werken de links niet, zorg dan voor een correcte 301 redirect of vraag de beheerder van de website de link aan te passen.

Google Adwords en andere advertentieplatformen

301 redirects zouden voldoende moeten zijn om te vermijden dat je bezoekers die via advertenties binnenkomen, op een 404 pagina terecht komen. Maar idealiter vervang je natuurlijk al de url’s van je advertenties. Voor je Adwords advertenties kan je dat trouwens snel en efficiënt doen met Adwords Editor. Vergeet ook niet om de links van je sitelinks aan te passen!

Ook de links van andere advertentieplatformen, zoals Facebook, Bing of Yahoo, pas je idealiter aan.

Sociale media

Bij de meeste sociale media profielen kan je je website invullen, die dan verschijnt op je profiel. Vergeet niet om die url aan te passen, als je website verhuisd is naar een ander domein.

Email marketing

Vergeet tot slot niet om de links in je email campagnes aan te passen. Pas de template van je email campagnes aan en vergeet ook niet om de footer van bijvoorbeeld je personeelsleden aan te passen.

Zoals je ziet, zijn er heel wat plaatsen waar je mogelijk je url’s moet gaan aanpassen bij een redesign van je website. Maak vooraf dus een duidelijke checklist, zodat je niets over het hoofd ziet!

Bron: YouMoz

Executive Summary

Site redesign checklist
Met deze handige checklist weet je steeds welke url’s je moet veranderen bij een redesign van je website.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *