SEO versus content marketing

Wat is precies de relatie tussen SEO en content marketing? Deze vraag doet al eens wat stof opwaaien. Andy Betts zorgde voor verheldering op Search Engine Watch.

Content marketing anno 2013

Content creëren ontstond niet samen met search marketing ontstaan in het post-2000 tijdperk, maar dateert van lang voor de uitvinding van het World Wide Web. Digitale marketing maakt het misschien gemakkelijker voor bedrijven om hun verhaal te vertellen, en SEO is daarbij ongetwijfeld meer dan een nuttige tool. Toch merkt Andy Betts op dat de algemene perceptie van content marketing is veranderd.

Google stimuleert namelijk SEO professionals en online marketers om de zoekmachines niet gewoon te manipuleren, maar kwalitatieve content af te leveren. Als je dus een echte content marketer wil zijn, doe je er goed aan om ook een strategische marketing aanpak te ontwikkelen. En dat betekent: aandacht besteden aan een steengoede inhoud, zowel op vlak van video, social media, mobile en lokale rankings. 

Content marketing strategie

Zo’n strategische aanpak realiseer je door op verschillende domeinen in te zetten:

  • Duidelijkheid. Ontwikkel een duidelijke planning en een transparante strategie.
  • Strategie. Hoe unieker de content die je produceert, hoe beter jouw positie in Google op lange termijn. Vermijd traditionele SEO tools met korte termijn resultaten, maar focus op kwaliteit en lange termijn.
  • Audit. Evalueer de impact van je content door zoekverkeer, links en social media gegevens te tracken.
  • Branding. Zorg dat je jouw product volledig doorgrondt, onderzoek het imago van je merk en verzamel dan pas ideeën voor content. Doe je dit van meet af aan, dan kan je jouw online, digitale, traditionele en offline communicatie perfect op elkaar afstemmen, dat is pas échte content marketing.
  • Redactie. Schrijf kwalitatief hoogstaande content, die weldoordacht, uniek en vernieuwend is, inspeelt op wat leeft in de maatschappij en op het juiste moment gepubliceerd wordt. Zoek in je organisatie naar de juiste mensen om content te schrijven.
  • Distributie. Vind het juiste evenwicht tussen advertenties en artikels, tussen online en offline communicatie. Zorg dat jouw verhaal de juiste mensen bereikt, op de juiste plaats en het juiste moment.

Waar content marketing echt om draait…

Content marketing is met andere woorden een integraal proces, dat zowel zoekmachine, digitaal als offline gericht is. SEO is een belangrijk onderdeel van content marketing, maar geen doel op zich. Kwalitatieve, unieke, vernieuwende en duidelijke inhoud primeert. Om dat te bereiken, zijn talentvolle copywriters een must, net zoals voldoende tijd. Want creativiteit blijft een kwestie van tijd.

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *