SEO tip(s): hoe vermijd je black hat SEO?

black-hat-seoWanneer je als particulier of bedrijf om om het even welke reden geïnteresseerd bent in zoekmachine marketing en je op zoek bent naar sterke SEO tips of een zoekmachine marketing bureau, vertrouw dan nooit sites die ‘gratis SEO tips’ promoten die u gegarandeerd bovenaan Google plaatsen. Niets is minder waar en daarom willen we jullie graag wijzen op signalen die een slecht SEO bedrijf of een slechte SEO tactiek (black hat) verraden.

Stop nooit je geld in zoekmachine marketing bureaus of zelfverklaarde SEO specialisten die je bedrijf bovenaan Google kunnen krijgen. In de SEO handleiding van Google staat letterlijk het volgende: “No one can guarantee a #1 ranking on Google.” Bovendien vermelden ze ook dat er (helaas) geen geheimen zijn om je site automatisch op de eerste of één van de eerste posities te plaatsen.

Zoekmachine optimalisatie is een continu proces, pageranks zijn vrij onstabiel en iedere markt is anders. Let daarom op voor volgende verleidelijke slogans. Je zal er meer (imago)schade mee oplopen dan dat je bezoekers aantrekt en bovendien kan Google je terechtwijzen voor black hat SEO praktijken waardoor je uit de zoekresultaten verdwijnt en geen bezoekers meer krijgt en bijgevolg dus ook geen inkomsten meer.

“Laat je site door 350 zoekmachines opnemen!”

Waarom zou je dat in godsnaam doen? Google, Bing en Yahoo samen nemen in zowat alle landen het overgrote deel van de markt voor hun rekening. Naargelang het land ligt het gecombineerde marktaandeel van Google, Bing en Yahoo tussen de 90 en 99%. Bovendien nemen zoekmachines je site automatisch op, zolang er ergens (om het even waar) op het web een link naar jouw site bestaat. Tegenwoordig is het linken naar een site van op een social bookmarking site één van de snelste manieren om je site te laten opnemen door zoekmachines.

“Krijg 1000 back links voor $140!”

Hier wordt niet gelogen, je kan wel degelijk goedkope links kopen. Maar goedkope links hebben weinig tot geen meerwaarde voor je site. Sterke en waardevolle links kosten tijd, moeite en dus ook geld. Goedkope links kopen levert je links van sites op met een magere pagerank van 0 of 1 en aangezien de waarde van links doorgegeven wordt, behaal je dus geen meerwaarde. Als die goedkope links bovendien nog eens afkomstig zijn van link farms, loop je het risico om verbannen te worden uit de zoekresultaten.

“Ontvang een gratis SEO evaluatie (spam mail)”

Weinig tot geen zichzelf respecterende bedrijven promoten hun diensten door e-mails te versturen waarin ze ‘een gratis SEO evaluatie’ aanbieden. Als je zo’n mail krijgt, kan je je dus vragen beginnen stellen. In veel gevallen bestaat de gratis evaluatie dan uit een simpel site rapportje zoals WebsiteGrader. Zo’n gratis evaluatie kan je dus makkelijk zelf uitvoeren door simpelweg je URL in te geven en op enter te drukken.

Oprechte en kwalitatieve zoekmachine marketing bureaus trachtten meer bezoekers en klanten te werven door te bloggen en zo hun kennis gratis te delen, via sociale media, via verwijzingen, commentaren op andere sites en door te spreken op business events. Een gerenommeerd zoekmachine marketing bureau zal altijd de gebruikte tactieken kunnen uitleggen, zal altijd een termijn – waarbinnen resultaten behaald worden – kunnen voorleggen en zal bijgevolg ook de bewijzen van succes kunnen leveren. Ze zullen je nooit de eerste positie garanderen, maar zullen wel al het mogelijke (d.m.v. white hat technieken) doen om zo hoog mogelijk te geraken. Bovendien hebben ze ook geen ‘geheime recepten’ voor succes. Er bestaan geen geheimen in de SEO-wereld, dat staat duidelijk te lezen in de SEO handleiding voor beginners van Google.

Is er een ‘SEO specialist’ die je toch de eerste positie garandeert door geheime technieken te gebruiken die hij je niet kan uitleggen? Loop dan zo snel mogelijk weg!

Conclusie

Zoals je ziet moet je bij het kiezen van een zoekmachine marketing bureau dus goed aandacht schenken aan de technieken die ze gebruiken en wat ze al dan niet garanderen. Wanneer je op zoek gaat naar een SEM bureau, kan je een lijst van vragen opstellen met de te verwachten antwoord. Je zou hen dus kunnen vragen of ze je de eerste positie in Google kunnen garanderen. Om je daarentegen als SEM bureau als betrouwbaar te profileren, zorg je er best voor dat je een soort van ‘manuscript’ hebt om de gebruikte methodes aan hen uit te leggen.

Daarnaast kan je ook bewezen successen aan je klanten en prospects tonen of je kan hen een voorbeeldrapport tonen waarmee je je klanten op de hoogte houdt van de vooruitgang van de campagne. Heb je certificaten van trainingsprogramma’s en andere erkenningen zoals bijvoorbeeld een ISO-certificaat? Stel ze dan tentoon. Ten slotte is ook een blog een sterke meerwaarde om prospects te overtuigen. Ontvangt de blog bovendien goede commentaren? Toon ze dan ook aan klanten en prospects, deze zorgen voor nog meer geloofwaardigheid!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *