SEO in China: goed scoren op Taobao

TaobaoOnline marketeers hebben het weleens lastig om goed te scoren op Chinese zoekmachines en een hoge online verkoop te realiseren. Wie in China producten online wil verkopen moet er namelijk voor zorgen om ook in de zoekresultaten van Taobao, een Chinese shop zoekmachine, een hoge ranking te halen.

Wat is Taobao?

Taobao is net zoals eBay en Amazon een wereldwijde online shop. Taobao is sinds 2003 online en ontpopte zich tot een enorme shop zoekmachine met meer dan 370 miljoen geregistreerde gebruikers.

Taobao bestaat uit de Taobao Marketplace, Tmall.com en eTao. Op de Taobao Marketplace kunnen gebruikers gratis producten te koop aan bieden aan bezoekers en andere gebruikers. Tmall.com is dan weer de business to consumer afdeling, waar bedrijven hun producten aanbieden aan consumenten. Tenslotte is er eTao, de shop zoekmachine van Taobao.

Hoe Chinezen het internet doorzoeken en Taobao gebruiken.

Westerlingen die op zoek zijn naar een product dat ze online willen kopen, typen traditioneel de naam van dat product in op Google. Daarna klikken ze op de meest relevante betaalde of organische zoekresultaten.

Chinezen gebruiken internet eerder om allerlei informatie op te zoeken rond de producten die ze online willen kopen. Ze gaan op zoek naar de materialen waaruit het product gemaakt wordt, naar bedrijven die het product verkopen, wat de productspecificaties zijn, user generated feedback, enzovoort. Hebben ze voldoende informatie verzameld? Dan gaan ze naar Taobao en kopen ze het gewenste product online.

Taobao shop

Hoe scoor je hoog in Taobao?

Wie dus online wil verkopen in China, zal er voor moeten zorgen om goed te scoren op Taobao. Maar hoe doe je dat? Enkele richtlijnen:

  • Zorg voor een goede user feedback
  • Bekijk regelmatig of en welke klachten er zijn over  jouw product
  • Zet je hoofdkeyword altijd in de titel
  • Zorg ervoor dat je vaak op Taobao ingelogd bent en aanspreekbaar bent in de gespecialiseerde ‘AliWangWang’ chat
  • Zorg ervoor dat je producten snel afgeleverd worden zodat je score op afleversnelheid hoog is.
  • Gebruik goede, relevante en nauwkeurige productomschrijvingen
  • Wie een populair product verkoopt zal hoger scoren
  • Hoe meer transacties geregistreerd worden, hoe hoger je scoort.
  • Hoe vaker je product bekeken wordt, hoe hoger je scoort
Executive Summary

Wie online wil verkopen in China moet goed scoren op de Taobao
Taobao is een shop zoekmachine die Chinezen heel vaak gebruiken. Goed scoren op Taobao = een goede online verkoop realiseren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *