SEO heeft de grootste impact op je merk

Uit een onderzoek van Econsultancy, in samenwerking met NetBooster, blijkt dat SEO  nog steeds de grootste impact heeft op een merk. Het belang dat ondernemingen hechten aan SEO valt toe te schrijven aan de nood om online op een goede manier aanwezig te zijn. Door kwalitatieve content en de nodige SEO inspanningen wordt de lange termijn vindbaarheid gegarandeerd. Door het continue veranderende Google algoritme wordt het belang van contentmarketing verder onderstreept. Deze trend was dan ook één van de belangrijkste conclusies van het onderzoek.

Uit het jaarlijks ‘UK Search Engine Marketing Benchmark Report’ dat deze maand werd uitgegeven, zijn verder nog enkele andere interessante conclusies terug te vinden. We zetten ze graag voor u op een rijtje.

Context van het onderzoek

Het Engelse onderzoek omvatte 770 respondenten, die online werden bevraagd gedurende de maanden februari en maart dit jaar. De deelnemers bestaan uit agentschappen, consultants en ‘in-house’ marketeers. Het onderzoek werd dit jaar voor de zevende keer uitgevoerd, waarbij dezelfde componenten steeds opnieuw werden onderzocht. Op deze manier kon men de jaarlijkse evolutie mooi opmeten.

91% van respondenten zijn met SEO bezig

SEO-inspanningen blijken uit het onderzoek nog steeds de meest gebuikte online marketing activiteit van de ondervraagde marketeers & consultants. Het wordt op de voet gevolgd door Analytics (81%) en SEA-inspanningen (78%).

Budgetten voor het betalend zoekverkeer blijven stijgen

49% van de bevraagden, die aangaven dat hun budget het komende jaar zou veranderen, voorspellen een budgetstijging tot 20%. 19% van de respondenten voorspellen een stijging van 21-40%. Zelfs 10% verwacht een stijging tussen de 41% en 60% wat hun betalend zoekverkeer betreft.

SEO grootste inpact op je merk

De resultaten van het onderzoek geven aan dat SEO nog steeds de grootste impact heeft op hun merk. Meer dan een derde van alle deelnemers verkozen SEO als belangrijkste peiler voor hun merkwaarde. Sociale media marketing kwam op de tweede plaats (25% van de respondenten) en SEA kroonde zich als derde met 17% van de respondenten.

De integratie tussen SEM en display blijft stijgen

Meer en meer ondernemingen en agentschappen geven aan dat het betalende zoekverkeer steeds verder wordt gecombineerd en geïntegreerd met display advertenties. Een correcte integratie blijkt noodzakelijk, maar valt door vele ondernemingen nog moeilijk te implementeren.

Groeiende focus op contentmarketing

Eén van de voornaamste trends volgens het onderzoek is de zeer sterk groeiende aandacht voor content marketing binnen ondernemingen. Deze evolutie valt toe te schrijven aan het toenemende belang voor earned & owned media en bijvoorbeeld de opkomst van ‘brand journalism’. Door de continue aanpassingen van het Google algoritme wordt kwalitatieve content nu eenmaal beter beloond.

Voor een uitgebreider verslag van het onderzoek kan u op de website van Econsultancy terecht.

Executive Summary

Onderzoek van Econsultancy peilt naar de belangrijkste online peilers
Content marketing nog altijd volop in opmars!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *