Welke discipline zal overheersen in Online PR & SEO & Social?

SEO public relationsZoekmachine optimalisatie is voor bedrijven een uitgelezen manier om aan online public relations te doen. SEO en PR hebben vele gelijkenissen: Public Relations wil voor het bedrijf meer mensen bereiken en de relatie tussen bedrijf en klant versterken. Het beter vindbaar maken en meer verkeer verkrijgen is voor SEO het hoofddoel. We kunnen dus stellen dat SEO een goede techniek is om de public relations te verbeteren.

De Public relations discipline verschuift zich ook meer en meer richting van online public relations, naar social media. Online PR, Reputation Management, SEO of Content Marketing: het dient elkaar allemaal een hand te geven. Maar welke discipline zal straks overheersend zijn?

Vertrouwen tussen bedrijf en klant

Bij SEO is het bedrijf vertegenwoordigd door de bedrijfswebsite en de zoekmachine gebruikers zijn het publiek dat moet worden verbonden aan het bedrijf. Een belangrijk onderdeel van een PR strategie is het opbouwen van vertrouwen met bestaande en toekomstige klanten. Met een sterke vertrouwensrelatie kan men klanten voor langere tijd aan zich binden  wat uiteindelijk zorgt voor brand loyalty of merkentrouw. Hoe u via SEO vertrouwen kunt doen ontstaan is in feite door het verwerven van een goede posititie bij de zoekresultaten. Hoe hoger een pagina scoort hoe meer vertrouwen het krijgt waardoor de bezoekers erop gaat klikken om informatie te bekomen. Ja, zichtbaarheid in de online media verhoogt het vertrouwen uw van potentiële klanten.

SEO: Voorbereidend onderzoek is een aanrader

Public relations zijn gebouwd op een langdurig onderzoek en planning om te kunnen zorgen voor een langdurige vertrouwensrelatie. Een sterke SEO strategie om uw online PR te ondersteunen wordt ook best vooraf gegaan door een onderzoek. Om een langdurige vertrouwensrelatie aan te gaan met de online bezoekers moet men de doelgroepen, producten, markt en concurrenten goed bestuderen vooraleer u naar buiten komt met uw strategie. Ga op zoek naar wat de noden zijn binnen de markt. Een zeer belangrijk onderdeel van het verkennen van de online markt is een grondige zoekterm analyse. Deze keywords zullen de basis vormen voor de content die terug zal zijn te vinden op de website. Bij SEO is het ook belangrijk een goede relatie te hebben met de zoekmachine aangezien men speelt volgens hun regels. Zoekmachines zijn uiteindelijk het instrument om uw doelpubliek te bereiken.

Aandacht voor bezoeker en zoekmachine

Men kan een zoekmachine niet vergelijken met eender welk ander kanaal uit de traditionele marketing sfeer. Zoekmachines zijn er eerst en vooral om informatie-zoekers te behelpen met kwalitatieve relevante content en advertenties. Daarom moet men bij SEO ervoor zorgen dat zoektermen, inhoud, meta data, … regelmatig worden geüpdatet want dit is de enige methode om over lange tijd goed te positioneren bij de zoekresultaten. Op basis van deze werkwijze kunnen er langdurige relaties ontstaan tussen klanten en bedrijven. Bij een goede SEO strategie ten behoeve van PR, moet men zorgen dat informatie kwalitatief en goed beschikbaar is voor de internetgebruiker en de zoekmachine.

SEO en dus ook Online PR is een blijvende inspanning

Het boosten van een SEO campagne is niet vergelijkbaar met een promotiecampagne. Bij zoekmachine optimalisatie moet altijd gedacht worden op langere termijn. Een eenmalige SEO-daad zal weinig uitwerking hebben en zal geen klanten langdurig aan een bedrijf verbinden. Een SEO strategie eist dat men zich continue blijft verdiepen in de veranderingen op de eigen markt en deze bij de zoekmachines.

Digitale communicatie is tegenwoordig in alle marketing onderdelen terug te vinden, zo ook in de public relations. Het is dan ook niet raar dat SEO een goede marketing tactiek is om relaties met de markt en doelgroepen, maar ook met journalisten te verbeteren. De Public relations discipline verschuift zich dan ook meer en meer richting van online public relations, naar social media. Online PR, Reputation Management, SEO of Content Marketing. De discipline die overheersend zal zijn in deze nieuwe marketing technieken zal analyse zijn. Inzichten in hoe uw doelgroepen U zoeken en vinden en waar ze zich bevinden, dat is de basis van al deze online marketing disciplines.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *